Az okos technológiák és a mesterséges intelligencia alkalmazásának nemzetközi áttekintése a turizmus iparágban és a fürdővárosokban

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.18531/sme.vol.11.no.4.pp.39-54

Kulcsszavak:

smart technológiák, mesterséges intelligencia, fürdővárosok

Absztrakt

Az okos (smart) technológiák, mint az IoT, a big data, a mesterséges intelligencia és a digitális platformok, alapvetően átalakítják a turizmus iparát, különösen a fürdővárosok esetében. Ezek a technológiák nemcsak a turisztikai élmények gazdagításához járulnak hozzá, hanem elősegítik a fenntarthatóságot és a helyi közösségek jólétének javítását is. A tanulmány célja, hogy feltárja a smart technológiák és mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásának jelenlegi helyzetét és lehetséges jövőbeli hatásait a nemzetközi és regionális turizmusban, különös tekintettel a fürdővárosokra, amelyek az egészségturizmus fontos központjai. Az elemzés számos nemzetközi példán és esettanulmányon alapul, amelyek alátámasztják a technológiák gazdasági, ökológiai és társadalmi hatásait.

Szerző életrajzok

  • Fejes Judit Katalin , Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

    mesteroktató
    e-mail: fejes.judit@zek.uni-pannon.hu

  • Katits Etelka, Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

    Dr. habil Katits Etelka
    tudományos munkatárs, tudományos dékánhelyettes
    e-mail: katits.etelka@zek.uni-pannon.hu

  • Szabó Zoltán, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet; Fürdővárosok Tudományos Kutatóintézet, Hévíz

    Dr. habil Szabó Zoltán
    egyetemi docens
    e-mail: dr.szabo.zoltan.phd@gmail.com

Hivatkozások

Aubert, A. – Csapó, J. – Marton, G. (2017): The Role and Importance of Spa and Wellness Tourism in Hungary’s Tourism Industry. Czech Journal of Tourism, 6(1), 55 –68. https://doi.org/10.1515/cjot-2017-0003 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Bautista, H. (2021): Blockchain Analysis In Tourism Industry Of Tatarstan, Russia. In Proceedings of the European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS. https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.11.246. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Biasin, M. – Delle Foglie, A. (2024): Blockchain and Smart Cities for Inclusive and Sustainable Communities: A Bibliometric and Systematic Literature Review. Sustainability, 16(15), 6669. https://doi.org/10.3390/su16156669 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Buhalis, D. (2020): Technology in Tourism from Information Communication Technologies to eTourism and Smart Tourism Towards Ambient Intelligence Tourism: a Perspective Article. Tourism Review, 75(1), 267–272. https://doi.org/10.1108/TR-06-2019-0258, https://sci-hub.se/downloads/2020-07-22/da/buhalis2019.pdf Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Buhalis, D. – Amaranggana, A. (2014): Smart Tourism Destinations.. 553–564. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03973-2_40. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Buhalis, D. – Amaranggana, A. (2015): Smart Tourism Destinations Enhancing Tourism Experience through Personalisation of Services. In: Information and Communication Technologies in Tourism. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14343-9 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Buhalis, D. – Harwood, T. – Bogičević, V. – Viglia, G. – Beldona, S. – Hofacker, C. (2019): Technological Disruptions in Services: Lessons from Tourism and Hospitality. Journal of Service Management. https://doi.org/10.1108/JOSM-12-2018-0398. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Del Chiappa, G. – Baggio, R. (2015): Knowledge Transfer in Smart Tourism Destinations: Analyzing the Effects of a Network Sstructure. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 145–150. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.02.001 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Dodds, R. – Butler, R. (2019): Overtourism: Issues, realities and solutions. Journal of Sustainable Tourism, 27(3), 368–378.

Erceg, A. – Damoska Sekuloska, J. – Kelić, I. (2020): Blockchain in the Tourism Industry - A Review of the Situation in Croatia and Macedonia. Informatics, 7, 5. https://doi.org/10.3390/informatics7010005. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Everingham, P. – Chassagne, N. (2020): Post COVID-19 ecological and social reset: moving away from capitalist growth models towards tourism as Buen Vivir. Tourism Geographies, 22, 555-566. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1762119. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Filieri, R. – D’Amico, E. – Destefanis, A. – Paolucci, E. – Raguseo, E. (2021): Artificial Intelligence (AI) for Tourism: an European-based Study on Successful AI Tourism start-ups. International Journal of Contemporary Hospitality Management.

https://doi.org/10.1108/ijchm-02-2021-0220. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Filipiak, B., Dylewski, M., & Kalinowski, M. (2020): Economic Development Trends in the EU Tourism Industry. Quality & Quantity, 57, 321–346. https://doi.org/10.1007/s11135-020-01056-9. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Gajdošík, T. (2018): Okos turizmus: koncepciók és betekintések Közép-Európából. Czech Journal of Tourism, 7(1), 25–44. https://doi.org/10.1515/cjot-2018-0002 . Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Gajdosík, T. – Marciš, M. (2019): Artificial Intelligence Tools for Smart Tourism Development. In: Innovations in Smart Tourism Development. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19810-7_39 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Gretzel, U. – Koo, C. (2021): Smart Tourism Cities: a Duality of Place where Technology Supports the Convergence of Touristic and Residential Experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 26(4), 352–364. https://doi.org/10.1080/10941665.2021.1897636. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Gretzel, U. – Koo, C. – Sigala, M. – Xiang, Z. (2015): Special Issue on Smart Tourism: Convergence of Information Technologies, Experiences, and Theories. Electronic Markets, 25, 175–177. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0194-x. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Gretzel, U. – Sigala, M. – Xiang, Z. – Koo, C. (2015): Smart Tourism: Foundations and Developments. Electronic Markets, 25(3), 179–188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s12525-015-0196-8.pdf Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Huang, G. – Wang, Z. (2022): The Application of Virtual Reality Technology in the Coordination and Interaction of Regional Economy and Culture in the Sustainable Development of Ecotourism. Mathematical Problems in Engineering. https://dx.doi.org/10.1155/2022/9847749 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Huang, Y. – Xu, B. (2018): Research on Low Carbon Behavior of Tourist Hotels Based on Smart City Development Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/meici-18.2018.203 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Jesus, N. – Samonte, B. (2023): AI in Tourism: Leveraging Machine Learning in Predicting Tourist Arrivals in Philippines using Artificial Neural Network. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 14(3). https://doi.org/10.14569/ijacsa.2023.0140393. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Kashem, M. – Shamsuddoha, M. – Nasir, T. – Chowdhury, A. (2022): The Role of Artificial Intelligence and Blockchain Technologies in Ssustainable Tourism in the Middle East. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 15(2), 178–191. https://doi.org/10.1108/whatt-10-2022-0116. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Koo, C. – Shin, S. – Gretzel, U. – Hunter, W. C. (2016): Conceptualization of Smart Tourism Destination Competitiveness. Asia Pacific Journal of Information Systems, 26(4), 561–576. https://doi.org/10.14329/apjis.2016.26.4.561 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Koo, C. – Xiang, Z. – Gretzel, U. – Sigala, M. (2021): Artificial Intelligence (AI) and Robotics in Travel, Hospitality and Leisure. Electronic Markets, 31, 473–476. https://doi.org/10.1007/s12525-021-00494-z. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Krupenna, I. – Horbatiuk, Y. (2022): Influence of the Concept of Sustainable Development of Tourism on the Formation of Marketing Strategies of Torurist Companies. Nemzeti Egyetem. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-32 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Liang, Y. (2022): Application of Blockchain Technology in Smart Tourism. Proceedings of the 2022 7th International Conference on Financial Innovation and Economic Development (ICFIED 2022). https://doi.org/10.2991/aebmr.k.220307.537. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Liu, K. (2023): Impact of Water–Tourism–Ecosystem Nexus on the Sustainable Development of Eco-City. Water Science and Technology, 3(5), 2233–2247.https://dx.doi.org/10.2166/ws.2023.123 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Mihalič, T. (2016): Sustainable-Responsible Tourism Discourse – Towards ‘Responsustable’ Tourism. Journal of Cleaner Production, 111(8), 461–470. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.12.062 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Ming, Q. – Wei, J. (2021): On the High-quality Development of “Blockchain” Enabled Smart Tourism. Smart Tourism. https://doi.org/10.54517/st.v2i2.1731. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Nafrees, A. – Shibly, F. (2021): Smart Technologies in Tourism: a Study Using Systematic Review and Grounded Theory. 2021 International Research Conference on Smart Computing and Systems Engineering (SCSE), 4, 8– 13. https://doi.org/10.1109/scse53661.2021.9568338. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Nam, K. – Dutt, C. – Chathoth, P. – Khan, M. (2019): Blockchain Technology for Smart City and Smart Tourism: Latest Trends and Challenges. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 26(4), 454–468. https://doi.org/10.1080/10941665.2019.1585376. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Önder, I. – Gunter, U. (2020): Blockchain: Is it the Future for the Tourism and Hospitality Industry? Tourism Economics. 28(2), 291–299,

https://doi.org/10.1177/1354816620961 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Önder, I. – Treiblmaier, H. (2018): Blockchain and Tourism: Three Research Propositions. Annals of Tourism Research. https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.03.005.

https://www.researchgate.net/publication/324009752_Blockchain_and_tourism_Three_research_propositions Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Pencarelli, T. (2019): The Digital Revolution in the Travel and Tourism Industry. Information Technology & Tourism, 22, 455–476. https://doi.org/10.1007/s40558-019-00160-3. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Pereira, P. – Martins, J. (2018): Sustainable Heritage Management Towards Mass Tourism Impact: the HERIT-DATA project. International Conference on Intelligent Systems (IS). https://doi.org/10.1109/IS.2018.8710555 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Prados-Castillo, J. – Martínez, J. – Zielińska, A. – Comas, D. (2023): A Review of Blockchain Technology Adoption in the Tourism Industry from a Sustainability Perspective. Journal of Theoretical Applied Electronic Commerce Research, 18(2), 814–830. https://doi.org/10.3390/jtaer18020042. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Rashideh, W. (2020): Blockchain Technology Framework: Current and Future Perspectives for the Tourism Industry. Tourism Management, 80, 104125.

https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104125. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Rejeb, A. – Karim, R. (2019): Blockchain Technology in Tourism: Applications and Possibilities. Sustainable Technology eJournal, World Scientific News 137, 119–144. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Ruslan, N. – Ying, K. P. – Hassan, F. A. – Halim, A. M. A. – Arba’ain, A. F. – Muazam, F. N. I. – Rashidi, I. F. F. – Valerience, N. W. I. – Zamri, N. F. M. – Zol, N. U. – Jasni, J. (2023): Does The Smart Tourism Experience in Malaysia Increase Local Tourists’ Happiness and Revisit Intentions? Journal of Sustainable Urban and Natural Resource Management. 3(2), 41–49. https://dx.doi.org/10.30880/jsunr.2022.03.02.005 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Samala, N. – Katkam, B. – Bellamkonda, R. – Rodriguez, R. (2020): Impact of AI and Robotics in the Tourism Sector: a Critical Insight. Journal of Tourism Futures, 8(1), 73–87. https://doi.org/10.1108/jtf-07-2019-0065. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Sigala, M. (2018): New Technologies in Tourism: From Multi-Disciplinary to Anti-Disciplinary Advances and Trajectories. Tourism Management Perspectives, 25, 151–155. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.12.003 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Tong, L – Yan, W. – Manta, O. (2022): Artificial Intelligence Influences Intelligent Automation in Tourism: A Mediating Role of Internet of Things and Environmental, Social, and Governance Investment. Frontiers in Environmental Science, 10. https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.853302. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Tyan, I. – Yagüe, M. – Guevara-Plaza, A. (2020): Blockchain Technology for Smart Tourism Destinations. Sustainability, 12(22), 9715. https://doi.org/10.3390/su12229715. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Varriale, V. – Cammarano, A. – Michelino, F. – Caputo, M. (2020): The Unknown Potential of Blockchain for Sustainable Supply Chains. Sustainability, 12(22), 9400. https://doi.org/10.3390/su12229400. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Vásconez, J. – Weber, C. (2023): Sustainable Tourism Management in the Galapagos Islands: A Scenario Analysis of Key Factors for Digital Adoption IEEE https://dx.doi.org/10.23919/PICMET596 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Viano, C. – Avanzo, S. – Cerutti, M. – Cordero, A. – Schifanella, C. – Boella, G. (2022): Blockchain Tools for Socio-Economic Interactions in Local Communities. Policy and Society, 41(3), 373–385. https://doi.org/10.1093/polsoc/puac007 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Zhao, Z. – Zhang, Y. (2020): Impact of Smart City Planning and Construction on Economic and Social Benefits Based on Big Data Analysis. Complexity. https://dx.doi.org/10.1155/2020/8879132 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Zhang, Y. – Sotiriadis, M. – Shen, S. (2022): Investigating the Impact of Smart Tourism Technologies on Tourists’ Experiences. Sustainability, 14(5), 3048. https://doi.org/10.3390/su14053048. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Zhao, Z. – Zhang, Y. (2020): Impact of Smart City Planning and Construction on Economic and Social Benefits Based on Big Data Analysis. Complexity. https://dx.doi.org/10.1155/2020/8879132 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Zhylenko, K. – Khalatur, S. – Pavlenko, O. – Pavlenko, O. (2022): Formacion of Macroeconomic Indicators under the Influence of Mice-Tourism. Journal Volume & Issue, 2(57), 249–266. https://doi.org/10.32342/2074-5354-2022-2-57-19 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Wang, D. – Li, X. R. – Li, Y. (2013): China’s Smart Tourism Destination Initiative: A Taste of the Service-Dominant Logic. Journal of Destination Marketing & Management, 2(2), 59–61. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2013.05.004. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Wang, W. – Kumar, N. – Chen, J. – Gong, Z. – Kong, X. – Wei, W. – Gao, H. (2020): Realizing the Potential of Internet of Things for Smart Tourism with 5G and AI. IEEE Network, 34(6), 295–301. https://doi.org/10.1109/MNET.011.2000250. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Xiang, Z. (2018): From Digitization to the Age of Acceleration: On Information Technology and Tourism. Tourism Management Perspectives, 25, 147–150. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.023 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Yan, G. – Zou, L. H. – Liu, Y. – Ji, R. (2022): How Does New Infrastructure Impact the Competitiveness of the Tourism Industry? – Evidence from China. PLoS ONE, 17(12): e0278274. https://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0278274 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Yavuz, M. (2019): Smart Destination: Tourism, Innovation, Entrepreneurship, Challenges. Journal of Tourism Theory and Research, 5(3), 203–211. https://doi.org/10.24288/jttr.524534. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Yigitcanlar, T. – Desouza, K. – Butler, L. – Roozkhosh, F. (2020): Contributions and Risks of Artificial Intelligence (AI) in Building Smarter Cities: Insights from a Systematic Review of the Literature. Energies, 13(6), 1473. https://doi.org/10.3390/en13061473 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Yüksel, F. (2022): Smart Tourism in Destinations. Handbook of Research on Digital Communications, Internet of Things, and the Future of Cultural Tourism. Hershey: IGI Global. ISBN: 9781799885290

Letöltések

Megjelent

2024-12-29

Hogyan kell idézni

Fejes, J. K. ., Katits, E., & Szabó, Z. (2024). Az okos technológiák és a mesterséges intelligencia alkalmazásának nemzetközi áttekintése a turizmus iparágban és a fürdővárosokban. Studia Mundi – Economica, 11(4), 39-54. https://doi.org/10.18531/sme.vol.11.no.4.pp.39-54

Hasonló cikkek

1-10 a 17-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.