Measuring the performance of services in the hotel business

Authors

  • Simon Péter Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Kozma Tímea Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.02.42-57

Keywords:

teljesítménymérés, szolgáltatásminőség, szállodaipar, rés-modell, vevői elégedettség

Abstract

Services play an increasingly important role today, and the increase in the sector's share has considerably appreciated the provision of services. Quality service became a priority, and service quality became part of the corporate strategy. Among corporate objectives, not only has revenue or the number of consumers been maximized, but the satisfaction of consumers' needs has been achieved as well. The purpose of this study is to examine and evaluate the performance of a hotel business based on case study.

Author Biographies

  • Simon Péter, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    egyetemi hallgató
    E-mail: sp83@freemail.com

  • Kozma Tímea, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    egyetemi docens
    E-mail: kozma.timea@gtk.szie.hu

References

Buresch J., Gyenge B. (2010): Már a menedzsment is auditálható, azaz hatékony technológia a menedzsmentben. Magyar Minőség Folyóirat, XIX. évf.12. 2010. december, pp. 23-28., https://quality-mmt.hu/wpcontent/uploads/2016/06/2010_12MM.pdf

Dedeoğlu, B.B. (2015): Differences in service quality perceptions of stakeholders in the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 27 Issue: 1, pp.130-146.

Gyenge B., Buresch J., Kozma T. (2013): How to Measure the Efficiency of Management Strategy in Organisational Structure. In: Felicjan Bylok, Leszek Cichobłaziński (szerk.) HUMAN CAPITAL AND CORPORATE RESPONSIBILITY. 284 p. (ISBN:978-83-63500-56-6) pp. 60-72.

Chikán A. (2002): Vállalatelméleti szemelvények. AULA

Eurostat Statistics Explained (2014): http://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/images/6/6b/Gross_value_added_at_basic_prices%2C_2003_and_2013_%28%25_share_of_total_gross_value_added%29_YB15.png

Grönroos, C. (1984): A Service Quality Model and its Marketing Implications, European Journal of Marketing. https://www.researchgate.net/publication/233522386_A_Service_Quality_Model_and_Its_Marketing_Implications, letöltve 2016. február

Hofmeister-Tóth Á., Simon J., Sajtos L. (2003): A fogyasztói elégedettség. Alinea, ISBN: 963-863-063-9, 278. p.

Juhász L. (2015): Szálodavezetés és gazdálkodás. Hotel Management. Szállodavezetés gazdálkodási környezete. http://www.hotel2022.hu/hotel_2022_media/files/i.3.-szallodavezetes-gazdalkodasi-kornyezete-dr.-juhasz-laszlo-phd.pdf

Kenesei Zs., Kolos K. (2007): Szolgáltatásmarketing és –menedzsment. Alinea, ISBN: 9789639659193, 400 p.

Ksh.hu (2015): A bruttó hozzáadott érték értéke és megoszlása nemzetgazdasági áganként. http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qpt002c.html, letöltve 2016. február

Molina-Azorín, J.F. - Tarí, J.J. - Pereira-Moliner, J. - López-Gamero, M.D. and Pertusa-Ortega, E.M. (2015): The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotel industry. Tourism Management, 50(0), pp. 41-54.

Papp I. (2003): Szolgáltatások a harmadik évezredben. Aula, ISBN: 9789639478589, 542 p.

Parasuraman, A. – Zeithaml, V. A. – Berry, L. L. (1985): A Conceptual Framework of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing. http://www.researchgate.net/publication/225083670_A_Conceptual_Model_of_Service_Quality_and_Its_Implication_for_Future_Research, letöltve 2016. február

Pompl, W. (2001): Turisztikai Menedzsment. Minőség-, termék- és ármenedzsment 2, Springer Tudományos Kiadó

Rathmell J. (1966): What is meant by services. Journal of Marketing

Liljander V., Strandvik T. (1994): A Comparison of Episode Performance and Relationship Performance for a Discrete Service, Dienstleistungsmarketing –Konzeptionen und Anwendungen, Gabler Edition

Published

2018-06-28