Magánegészségügyi szolgáltatók marketingtevékenységének megítélése a női döntéshozók körében
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.3.pp.69-79Schlagwörter:
egészségügyi marketing, social média, női döntéshozók, influencerekAbstract
Az egészségügy marketing területe jelenleg élénk tudományos és gyakorlati érdeklődés központjában áll, amely felértékeli a fogyasztói döntés ismeretének és befolyásolásának jelentőségét. Az egészségügyi marketingre erősen hatott a COVID-helyzet, a social média platformok megjelenése, valamint az influencer-marketing előretörése, a források ugyanakkor rámutatnak arra, hogy a fogyasztói döntések meghozatalában kiemelt szerepe van a nőknek. Nagymintás (n=1836) online felmérésünk célkitűzése a magán egészségügyi szolgáltatók online marketingkommunikációs és közösségi média tevékenységének kvantitatív vizsgálata volt. Arra fókuszáltunk, hogy a felmérésben résztvevő budapesti és Pest Vármegyei nők elvárásainak megfelelő-e a magán egészségügyi szolgáltatások marketingtevékenysége, a közösségi média platformokon való aktivitása, valamint, hogy pozitívan befolyásolja-e a fogyasztói döntést az ismert/híres emberek véleménye. Eredményeink szerint a vizsgált minta számára kiemelt jelentőségűek a közösségi média platformjai, ugyanakkor a digitális térben megjelenő egészségügyi marketingszolgáltatásokról szóló reklámokban kevésbé bíznak, különösképpen az idősebb válaszadók. A szolgáltatóválasztásban az ismeretségi körükben lévő, az adott praxissal már tapasztalatot szerzett ismerősök megnyilvánulásai a legfontosabbak, amely a lojális páciensektől álló nagyköveti rendszerek kiépítése irányába mutat.
Literaturhinweise
Bakos, I. – Tóth, T. (2016): Special Steps of Local Economic Development for Improving Food Buying Groups. In: Csata, Andrea (szerk.) Challenges in the Carpathian Basin: Integration and modernization opportunities on the edge of Europe (13th Annual Interna-tional Conference on Economics and Business) Cluj-Napoca, Románia: Risoprint, 486 p. pp. 36–48.
Buursma, P – Anraad, C. – van Empelen, P. – Ruiter, R. A. – van Keulen, H. M. (2023): The effect of emotion regulation strategies on decision-making about the maternal pertussis vaccination among pregnant women in the Netherlands: an experimental study. Patient Edu-cation and Counseling, p. 107. https://doi.org/10.1016/j.pec.2022.11.008
Chakraborty, D. – Paul, J. (2023): Healthcare apps’ purchase intention: A consumption values perspective. Technovation, 120, 102481. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2022.102481
Chang, V. – Xu, Q. A. – Hall, K. – Wang, Y. A. – Kamal, M. M. (2023): Digitalization in omnichannel healthcare supply chain businesses: The role of smart wearable devices. Journal of Business Research, p. 156. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113369
Chetioui, Y. – Butt, I. – Fathani – A. Lebdaoui, H. (2023): Organic food and Instagram health and wellbeing influencers: an emerging country's perspective with gender as a moderator, British Food Journal, Vol. 125 No. 4, pp. 1181–1205. https://doi.org/10.1108/BFJ-10-2021-1097
Dhaulta, N. – Aggarwal, S. (2021): Social Media: The Dark Horse of Market in Consumer Decision Journey. Big Data Analytics in Cognitive Social Media and Literary Texts: Theory and Praxis, p. 287-300. https://doi.org/10.1007/978-981-16-4729-1_16
Grbic, M. – Stimac Grbic, D. – Stimac, L. – Sostar, Z. (2019): Digital marketing in healthcare. European Journal of Public Health, 29(Supplement_4), pp. 186–077. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckz186.077
Guerra, F – Linz, D. – Garcia, R. – Kommata, V. – Kosiuk, J. – Chun, J. – Boveda, S. – Duncker, D. (2022): The use of social media for professional purposes by healthcare professionals: the #intEHRAct survey. EP Europace, 24(4), pp. 691–696. https://doi.org/10.1093/europace/euab244
Gupta, S. – Dash, S. B. – Mahajan, R. (2022): The role of social influencers for effective public health communication, Online Information Review, Vol. 46 No. 5, pp. 974–992. https://doi.org/10.1108/oir-01-2021-0012
Hefti, A. E. (2023): Understanding health decision-making during early omnichannel service encounters: A single case study (Master's thesis, University of Twente).
Jafree, S. R. – Zakar, R. – Anwar, S. (2020): Women’s role in decision-making for health care in South Asia. The sociology of south Asian women’s health, p. 55–78.
Kanchan, S. – Gaidhane, A. (2023): Social Media Role and Its Impact on Public Health: A Narrative Review. Cureus, 15(1).
Kantor, D. – Bright, J. R. – Burtchell, J. (2018): Perspectives from the patient and the healthcare professional in multiple sclerosis: social media and patient education. Neurology and Therapy, 7(1), pp. 23–36. https://doi.org/10.1007/s40120-017-0087-3
Khademi-Vidra, A. (2013): A fogyasztók döntéseit meghatározó stílusjegyek klasszifikációja. In: Sikos, T. T. (szerk.): A válság hatása a kiskereskedelemre. Gödöllő, Magyarország: Szent István Egyetemi Kiadó, 298 p., pp. 165–180.
Khademi-Vidra, A. (2014): Consumer habits from the perspective of the global economic crisis in east-central europe. Central European Regional Policy and Human Geography, 4(1), pp. 39–49.
Khiong, K. (2022): Impact and Challenges of Digital Marketing in Healthcare Industries during Digital Era and Covid-19 Pandemic. Journal of Industrial Engineering & Management Rese-arch, 3(5), pp. 112–118. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.969523
Kostygina, G. – Tran, H. – Binns, S. – Szczypka, G. – Emery, S. – Vallone, D. – Hair, E. (2020): Boosting health campaign reach and engagement through use of social media influencers and memes. Social Media+ Society, 6(2), 2056305120912475. https://doi.org/10.1177/2056305120912475
Lányi, B. – Törőcsik, M. (2022): Az e-egészségügyi megoldások fogyasztói fogadtatása Magyar-országon. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 53(7), pp. 63–78. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.07.06
Mallick, R. – Chouhan, P. (2023): Impact of decision-making autonomy of women on nutritional status of under-five children in India: A cross-sectional study based on the national family health survey. SN Social Sciences, 3(1), p. 19. https://doi.org/10.1007/s43545-023-00606-w
Mason, A. – Narcum, J. – Mason, K. (2020): Changes in consumer decision-making resulting from the COVID-19 pandemic. Journal of Customer Behaviour, 19(4), pp. 299–321. https://doi.org/10.1362/147539220X16003502334181
Mason, A. – Narcum, J. – Mason, K. (2021): Social media marketing gains importance after Covid-19. Cogent Business & Management, 8(1), 1870797. https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1870797
Malik, A. – Bashir, F. – Mahmood, K. (2023): Antecedents and Consequences of Misinformation Sharing Behavior among Adults on Social Media during COVID-19. SAGE Open, 13(1). https://doi.org/10.1177/21582440221147022
Mishra, R. – Singh, R. K. – Koles, B. (2021): Consumer decision‐making in Omnichannel retailing: Literature review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 45(2), pp. 147–174. https://doi.org/10.1111/ijcs.12617
Paiola, M. – Khvatova, T. – Schiavone, F. – Ferraris, A. (2023): How do omnichannel strategies contribute to value-based healthcare? An orchestra-based analysis. Journal of Business Research, 167, 114175. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114175
Park, S. – Yang, F. – Hayden – M., Morel, A. (2023): Testing the disclosure decision-making model: disclosing birth control status among college women. Communication Quarterly, 71(1), pp. 86–106. https://doi.org/10.1080/01463373.2022.2112724
Pershad, Y. – Hangge, P. T – Albadawi, H. – Oklu, R. (2018): Social Medicine: Twitter in Healthcare. Journal of Clinical Medicine, 28;7(6), p. 121. https://doi.org/10.3390/jcm7060121
Schillinger, D. – Chittamuru, D. – Ramírez, A. S. (2020): From “infodemics” to health promotion: a novel framework for the role of social media in public health. American journal of public health, 110(9), 1393–1396.
Scott, N. – Goode, D. (2020): The use of social media (some) as a learning tool in healthcare education: An integrative review of the literature. Nurse Education Today, 87:104357. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104357
Srivastava, M. – Raina, M. (2022): The impact and success of health-care-related social media usage–pre-and post-COVID analysis. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 16(4), 624–644. https://doi.org/10.1108/IJPHM-10-2020-0092
Szigeti S. (2023): Az allami és a magan egészségügy fogyasztoi szemmel Magyarorszagon. Egészségügyi Innovacios Szemle, 2(1), pp. 14–22. https://doi.org/10.56626/egis.v2i1.12293
Thangavel, P. – Pathak, P. – Chandra, B. (2022): Consumer decision-making style of gen Z: A generational cohort analysis. Global Business Review, 23(3), pp. 710–728. https://doi.org/10.1177/0972150919880128
Törőcsik, M. (2016): Fogyasztói magatartás, Insight, trendek, vásárlók. Kiadó: Akadémiai Ki-adó. ISBN: 978 963 059 737 1
Willis, E. – Friedel, K. – Heisten, M. – Pickett, M. – Bhowmick, A. (2023): Communicating health literacy on prescription medications on social media: in-depth interviews with “patient influencers”. Journal of Medical Internet Research, p. 25.
Zsigmond, T. – Szeberényi, A. (2023): Környezettudatos fogyasztói magatartás a felvidéki fo-gyasztók körében. In: Kovács, László; Szőke, Viktória (szerk.) A zöld üzleti gondolkodás és a zöld marketing lehetőségei és kihívásai, Szombathely, Magyarország: Savaria University Press (2023) 353 p. pp. 167–183.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Katona Norbert, Szabó Rita, Szeberényi András
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).