Az ökoturizmus jövője - összehasonlító elemzés a gyöngyösi diákok körében környezettudatossági aspektusból

Autor/innen

  • András Szeberényi Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
  • Adrienn Varga-Nagy Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.05.73-82

Schlagwörter:

ökoturizmus, fenntarthatóság, környezettudatosság, környezetbarát viselkedés, online tér, közösségi média, középiskolás diákok

Abstract

Az ökoturisták környezettudatos szemléletű emberek, akik jellemzően szeretnek távolabb utazni a városoktól, időt tölteni a természetben, a klasszikusnak számító vidéken kirándulni, felfedezni és óvni a természet csodáit, megismerni a helyi szokásokat, embereket. Jellemzően ezek a turisták igyekeznek minél kevesebb negatív hatást gyakorolni a környezetre, miközben annak tisztaságát, érintetlenségét óvják, tudatosak a szállásválasztásban és az utazás módjában is, hogy minél kevésbé terheljék a környezetet. Az ökoturizmus szemléletének terjedése a fenntarthatóság szempontjából rendkívül fontos. A fiatalok új nemzedéke különböző szintű ismeretekkel rendelkezik a környezettudatosság és a környezetbarát viselkedés tekintetében. Az online tér az egyik legértékesebb kulcs, amely segíthet az ilyen jellegű viselkedés elterjedésében (Begley, 2008). Ebben a tanulmányban középiskolás diákok és egyetemi hallgatók lettek megkérdezve, a környezettudatossággal kapcsolatos problémákról és arról, hogy az online tér segítségével, milyen szinten tudnak részt vállalni a környezettudatosság elterjedésében, például az okostelefonon használható alkalmazások segítségével. A tanulmány Gyöngyös városában lett elvégezve, középiskolás és egyetemista diákok között. A középiskola neve, Berze Nagy János Gimnázium, ahol összesen 493 diák lett megkérdezve, de ebből csak 465 kérdőív került kiértékelésre, mivel 28 diák nem volt jelen a kérdőív lekérdezésekor vagy valamilyen hibás kitöltés miatt nem volt értékelhető a kérdőív. Az eredmények azt mutatják, hogy a résztvevő diákok nagyrésze fokozottan elméjében tartja a környezettudatosság és a környezetvédelem fontosságát. A diákok a médiából, mint például a közösségi média is, tapasztalatot és ismeretet szereznek a környezettel kapcsolatos témakörökkel kapcsolatban (Kovács, 2010).

Autor/innen-Biografien

  • András Szeberényi, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet

    PhD-hallgató
    E-mail: andras.szeberenyi@gmail.com

  • Adrienn Varga-Nagy, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet

    adjunktus
    E-mail: Varga.Nagy.Adrienn@gtk.szie.hu

Literaturhinweise

Áldorfai Gy. – Czabadai L. (2014): Helyi válaszok a globális kihívásokra (Local responses to global challenges), Acta Carolus Robertus 2014 vol 4(2), Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös, 9-18.

Begley E. (2008): Living like Ed: A Guide to the Eco-friendly Life, Publisher: Paw Prints

Földművelésügyi Minisztérium Környezetügyért Felelős Helyettes Államtitkárság (2016): Természetvédelmi adatok 2016. december 31-i állapot szerint. Budapest, 2017. http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/Tenyek&Adatok/Termeszetvedelmi_adatok-20161231.pdf

Kassai Zs. – Ritter K. (2011): Local rural development programs in disadvantaged rural micro-regions, Gazdálkodás 55 (4), 337-346.

Kotler P. (1998): Marketingmenedzsment, Műszaki Könyvkiadó, 1998, pp. 156.

Kovács R. (2010): Megújuló energia kézikönyv (Renewable Energy Handbook), Publisher: Poppy Seed Kiadó,

Leeming, F. C. − Porter, B. E. (1997): Effects of participation in class activities on children’s environmental attitudes and knowledge. The Journal of Environmental Education, 28. 33−42 DOI: https://doi.org/10.1080/00958964.1997.9942821

Malhotra N. K. – Simon J. (2009): Marketingkutatás, Budapest, Akadémiai Kiadó Zrt., pp. 832.

Magyar Zs–Sulyok J (2014): Az ökoturizmus helyzete Magyarországon. Turizmus bulletin (2014) XVI. évfolyam 2. szám

Marjainé Szerényi Zs et.al (2014): A fiatalok fogyasztási és életmódbeli szokásai a környezeti nevelés tükrében. „Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció”, Budapesti Corvinus Egyetem. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00155/pdf/EPA00035_upsz_2012_11-12_015-036.pdf

Sembery P. – Tóth L. (2004): Hagyományos és megújuló energiák (Traditional and renewable energies), Publisher: Szaktudás Kiadó Kft.

TeIR – Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer (2017): Letöltési oldal: https://www.teir.hu/helyzet-ter-kep/kivalasztottmutatok.html?xteiralk=htk&xids=1001,1002,1009,1010,1011,1012,1017,1018&xtertip=T&xterkod=523

Tóth É (2011): Az ökoturizmus fogalma, formái és feltételei. Pannon Egyetem, Georgikon Kar, Keszthely. http://www.georgikon.hu/tanszekek/agrargaz/Tananyagok/T%C3%B3th%20%C3%89va/%C3%96koturizmus%20menedzsment/3eloadas.pdf

Tremmer T (2014): Környezettudatosak a fiatalok a kutatás szerint. VEOL, a Veszprém megyei hírportál https://www.veol.hu/hirek/kornyezettudatos-fiatalok-1606359/

Zöld energiával a zöld Magyarországért projekt hivatalos weboldala (2017): Letöltési oldal: http://kutatas.karolyrobert.hu/

Varga-Nagy A. - Káposzta J. - Nagy H. (2017): Zöldturizmus a jövő stratégiai iránya? (Green tourism as the future strategic direction?) Studia Mundi – Economica 4:(1) pp. 94-102. (2017) DOI: http://dx.doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.01.94-102

http://www.szallasmarketing.hu/turisztikai-definiciok/27-okoturizmus-zoldturizmus

http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/Tenyek&Adatok/Termeszetvedelmi_adatok-20161231.pdf

Veröffentlicht

2017-12-28

Ähnliche Artikel

91-100 von 170

Sie können auch eine erweiterte Ähnlichkeitssuche starten für diesen Artikel nutzen.

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in