A munkaerőpiacon elvárt kompetenciák relevanciájának összehasonlító elemzése a munkáltatók és a felsőoktatásban végzős fiatal munkavállalók aspektusából

Autor/innen

  • Erika Varga Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Zoltán Szira Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Helga Boda Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • László Hajós Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.01.82-93

Schlagwörter:

kompetencia, emberi erőforrás-menedzsment, munkaerőpiac, munkáltató, munkavállaló

Abstract

Napjainkra a kompetencia az emberi erőforrás-menedzsment egyik kulcsfontosságú fogalmává nőtte ki magát. Segít eligazodni, hogy milyen tényezők szükségesek ahhoz, hogy a vállalatoknak kiválóan, az átlag felett teljesítő, kompetens dolgozóik legyenek. Tanulmányunkban egyfelől bemutatjuk, hogy a munkáltatók szerint milyen fő üzleti kompetenciák befolyásol(hat)ják a munkavállalók sikerét és versenyképességét, másfelől azt, hogy a felsőoktatásban végzős hallgatók szerint mely kompetenciák kulcsfontosságúak a dolgozók kiválasztáskor. További céljaink közt szerepel az összefüggések és az eltérések elemzése, valamint annak vizsgálata, hogy a kompetenciák jelentősége napjainkban nő vagy csökken. A szakirodalmi kutatásra támaszkodva egy olyan kompetencia-struktúrát is tesztelünk, amelyet a magyar munkaerőpiac sajátosságai figyelembe véve állítottunk össze.

Autor/innen-Biografien

  • Erika Varga, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    adjunktus
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

  • Zoltán Szira, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    egyetemi docens
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

  • Helga Boda, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    nyelvtanár, PhD hallgató
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

  • László Hajós, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    ny. egyetemi tanár
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

Literaturhinweise

Fakkermanns, J., Schauferi, W. B., Brenninkmeier, V., Blonk, R. W. B. (2013): The role of career competencies in the Job Demands-Resources Model. Journal of Vocational Behaviour, 83, pp. 356-366. ISSN 0001-8791

Bárdos I. K., Varga E., Szira Z., Pallás E. (2014): The significance of trainings and competencies in HR. In: Takácsné György K. (szerk.): Az átalakuló, alkalmazkodó mezőgazdaság és vidék: XIV. Nemzetközi Tudományos Napok: Gyöngyös: Károly Róbert Főiskola, pp. 1547-1557, . ISBN 978-963-9941-75-5

Barratt, G. V., Depinet, R. L. (1991): A reconsideration of testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 46: (10), pp. 1012-1024. ISSN 0003066X, eISSN 1935-990X

Berger, L., Berger, D. (2003): The Talent Management Handbook: Creating organizational excellence by identifying, developing, and promoting your best people. Mcgraw-Hill. 466 p. ISBN 978-007-173905-4

Bitterova, M., Hajós L. (2009): The School Project Management. Influence on the Economy of Education. Bulletin of the Szent István University Gödöllő. (1) pp. 258 - 262. ISSN 1586-4502

Boda, M. A. (2016): A gazdasági diploma munkaerőpiaci helyzete. – Egy lépéssel közelebb a piacképesség felé üzleti szimulációs szoftverekkel. Tantárgyi vizsgadolgozat. Kézirat

Boyatzis, R. E (1982): The Competent Manager: A model for effective performance. New York: Wiley. 328 p. ISBN 0–471–09031‐X.

Csehné Papp I., Hajós L. (2014): Education and working life in Hungary. Acta Tchnica Corviniensis – Bulletin of Engineering, 2: pp. 105-110. e-ISSN 2067-3809

Czeglédi Cs., Juhász T. (2013): Role of Tertiary Education in Career and Lifelong Learning Among. The Journal of Education Culture and Society. (01): pp. 190-198. ISSN 2081-1640

Czeglédi Cs., Juhász T. (2015): A felsőfokú oktatásban tanulók munkaerő-piaci felkészültsége a munkáltatók szemszögéből. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezés- tudományi folyóirat. (1-2): pp. 286-293. ISSN 2064-4361

Emery, Y. (2002): Added value in HRM: An analysis of the competency management process, Horton-Hondeghem-Farnham. pp. 17-30. ISSN 1382-4414

Ferencz Á. Nótári M. (2012): The management of the education and the students in the Kecskemét College. Annals of Faculty of Engineering Hunedoara – International Journal of Engineering. 10:(2) pp. 87-90. ISSN 1584-2665, eISSN 1584-2673:

Ferencz Á. Nótári M., Berde Cs. (2013): Management of agrarian education in Hungary. Annals of Faculty of Engineering Hunedoara – International Journal of Engineering 11:(3) pp. 269-272. ISSN: 1584-2665, eISSN: 1584-2673:

Ferencz Á. Nótári M. (2014).: Agricultural management in the Hungarian higher education. Lucrari stiintifice: Seria 1 Management 16:(2) pp. 31-36. ISSN 1453-1410

Gáthy V. (2013): Öregedő Európa, fogyó szakemberek – fiatal India, egyre több diplomás. Társadalomkutatás, 31:(1) pp. 40-54. ISSN 0231-2522, eISSN 1588-2918

Gulyás L. (2001): A munkanélküliség kezelésének nemzetközi és magyarországi tendenciái. A Pécsi Tudományegyetem Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskolájának Évkönyve. 370-388. p. ISBN 978-963-642-271-4, ISSN 1416-0986

Gulyás L. (2008): Regional disparities of Hungarian labour market 1990-2005. Forum Geografic. 7(1): pp. 128-135. ISSN 1583-1523

Hajós L., Berde Cs., (szerk.) (2008): Emberi erőforrás gazdálkodás. Budapest: Szaktudás Kiadó Ház, 171 p. ISBN 978-963-9732-47-6

Hajós L., Dolmány F. (2001) A munkaerő mennyiségi növelésének lehetőségei Magyarországon. Gazdálkodás. XLV: (3) pp. 1-15. ISSN

Hajós L., Czeglédi Cs., Marosné Kuna Zs., Szira Z., Varga E. (2016): Felsőoktatásban végzettek vállalkozói szellemének és releváns munkaerőpiaci kompetenciáinak megítélése. Polgári Szemle: Gazdasági és társadalmi folyóirat. 2:(4-6) pp. 263-282 ISSN 1786-6553, eISSN: 1786-8823

Kiss P. (2010): Felsőfokú kompetenciákról nemzetközi kitekintésben. Online elérhetőség: https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR/dprfuzet3/Pages17_26_kiss.pdf, [letöltve: 2015- 12-16]

Kiss T., Schmuck R. (2007): Szimulációk az oktatásban. A virtuális gazdaságok világa Megjátszott ökonómia, XV. (2) Online elérhetőség: http://feszek.pte.hu/ujsag.php?tipus=cikk&cikk=1907&rovat=690&szam=67&evfolyam=11 [letöltve: 2015-12-16]

Magyari J., Hajós L.: (1998): A kisüzemi tevékenységek tervezése. Gazdálkodás. XLII:(4) pp. 52-56. ISSN 0046-5518

Roizen, J., Jepson, M. (1985): Degrees for Jobs: Employer Expectations of Higher Education. Guildford: SHRE and NFER-Nelson. 435 p. IBSN 1-85059-005-2

Spencer, L. M., Spencer, Jr. S. M. (1993): Competence at Work: Models for Superior Performance. Boston: Wiley, 384 p. ISBN 978-0-471-54809-6

Ulrich, D., Allen, J., Brockbank, W., Younger, J. Nyman, M. (2009): HR transformation. Building Human Resources from the Outside. In. New York: McGrawHill. 256 p. ISBN 978-0-071-6387-8

Varga E., Czeglédi Cs., Hajós L. (2015): The examination of personal competencies as collateral of success from the point of view of students. Annals of Faculty of Eneneering Hunedoara – International Journal of Engineering. XIII:(4) pp. 117-122. ISSN 15842665, eISSN 1584-2673

Zéman Z., Fónagy-Árva P., Majoros Gy. (2003): Értékmérési módszerek alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata. Pénzügyi Szemle / Public Financal Quarterly. 8:(4) pp. 380403. ISSN 0031-4960, eISSN 2064-278

Zéman Z., Majoros Gy. (2010): Evaluation of the principle. Bulletin of the Szent István University Gödöllő. (1) pp. 348-368. ISSN 1586-4502

Veröffentlicht

2017-03-28

Ähnliche Artikel

1-10 von 44

Sie können auch eine erweiterte Ähnlichkeitssuche starten für diesen Artikel nutzen.