Identitás multikulturális kontextusban
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.03.3-11Schlagwörter:
globalizáció, multikulturalizmus, identitás, kompetenciákAbstract
A multikulturalizmus kontextusában járjuk körül az identitás kérdését. Rámutatunk arra, hogy a kultúra terén a várakozásokkal ellentétben a globalizáció előrehaladása ellenére, illetve mondhatni részben annak is tulajdoníthatóan az egységesüléssel párhuzamosan inkább a kulturális diverzifikáció látszik erősödni.Számba vesszük az e mögött meghúzódó társadalmi és szociálpszichológiai okokat – amelyek közül kiemelkedik az identitás fontossága. Konkrét esetek bemutatásával rávilágítunk a kulturális diverzifikációból adódó emberjogi, szociális, vallási és nyelvi kihívások sorára, amelyeket az egyes társadalmak és kultúrák eltérő módon és hatékonysággal kezelnek. Noha az egyéni szinten és a kollektív szinten jelentkező identitás problémák kezelésére egységes és azonos megoldás nincs, de röviden utalunk a média és oktatás szerepére a konfliktuskezelés, a véleményformálás és a közösségi kooperáció dimenziójában.
Literaturhinweise
Avramov, D. (ed.) (2008):. Acceptance of immigrantsin Europe? Viewpointsaboutimmigration and expectationstowardsforeignersintheCzechRepublic, Germany, Estonia, Hungary, Austria, Poland, Slovenia and Finland. Berlin: Pro BUSINESS.
Berger, P. L., Huntington S. P. (2003): ManyGlobalizations: CulturalDiversityintheContemporary World. Oxford:Oxford University Press.
Borgulya Á. (2006): Az európai egység kulturális sokszínűsége az értékrendek és a kultúraközi kommunikáció kutatása szemszögéből. In: A prioritások és a konvergencia kölcsönhatása a magyar gazdaságban. Tudományos Évkönyv BGF/2005, Budapest: BGF. 265-278.
Earley, P.C., Ang, S. (2003):CulturalIntelligence: Individualinteractionsacrosscultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Falkné Bánó K. (2001):Kultúraközi kommunikáció. Budapest: Püski Kiadó.
FernandezAlonso, I., Moragas, M. (eds.)(2008): Communication and CulturalPoliciesin Europe.Catalonia: Generalitat de Catalunya.
Gibbs, N. (1995):EmotionalIntelligence: the EQ factor. TIME Magazine(October 02, 1995)
Goleman, D. (1996):EmotionalIntelligence: WhyItCanMatter More Than IQ.New York: BantamBooks.(magyarul: Érzelmi intelligencia. Budapest: Háttér Kiadó. 1997)
Herm, A. (2008): Recentmigrationtrends: citizens of EU-27 Memberstatesbecomeever more mobile while EU remainsattractiveto non-EU citizens.StatisticsinFocus. Eurostat, 98/2008
Hidasi J. (szerk.) (2007): Kultúrák@kontextusok.kommunikáció. Budapest: Perfekt.
Hidasi J. (2008a): Interkulturális Kommunikáció. (2.kiadás) Budapest: Scolar.
Hidasi J. (2008b): Közeledés vagy távolodás? Globalizáció és multikulturalizmus az Európai Únióban. A magyar mint európai és világnyelv: A XVIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásai. Budapest: Balassi Intézet (2008. Április 3-5.) Vol.5/1. 301-304.
Hidasi J. (2009): Currentissues of migration and multiculturalisminEurope.In: Global and International Migration – Realities of Labor Movements and International Marriages= Proceedings of the IFSSO XVIII.GeneralConference. Chiangmai, (2009. November 21-23.)56-63.
Hidasi J.(2011): Migráció és mobilitás. In: NyusztayL. (szerk.):Tanulmányok a nemzetközi migráció köréből. Budapest: Perfekt. 44-56.
Kolb, D.A. 1984. ExperimentalLearning: Experienceasthesource of learning and development.EnglewoodCliffs, NJ: Prenctice-Hall.
Huntington, S.P., Harrison L.E. (2000): CultureMatters: HowValuesShape Human Progresss. New York: Basic Books.
Lewis, R.(2001): TheCulturalImperative: Global Trendsinthe 21st Century. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
Ng, K.Y., Van Dyne, L., Ang, S. (2009): Fromexperiencetoexperientiallearning: Culturalintelligenceas a learningcapabilityforgloballeaderdevelopment. Academy of Management of Management Learning and Education. Vol.8/4: 511-526.
Pintér E.(2002): Globalizáció:Pro és Kontra. Budapest: Accordia Kiadó.
Rockstuhl, T.,Seiler, S., Ang, S., Van Dyne, L.,Annen, H. (2011): Beyondgeneralintelligence (IQ) and emotionalintelligence (EQ): The role of culturalintelligence (CQ) oncross-borderleadershipeffectivenessin a globalizedworld. Journal of SocialIssues. 67: 825-840.
Rosenhouse, J. – Kowner, R. (eds.) (2008): GloballySpeaking: MotivesforAdopting English VocabularyinOtherLanguages. Clevedon, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters (140).
Salovey, P. , Mayer, J. (1990): EmotionalIntelligence. Imagination, Cognition, and Personality. Vol 9(3), 1989-1990, 185-211. DOI: http://dx.doi.org/10.2190/DUGG-P24E- 52WK-6CDG
S. Kriszt É., Hidasi, J. (2009): ChinesePresencein Hungary. Chinatown and Beyond=Proceedingsof2009 International Conference, Vancouver: Simon Fraser University. 52-62.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2015 Hidasi Judit
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).