Measurement opportunities of labour market requirements of university students
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.02.113-119Schlagwörter:
competency, competence, training needs, methodologyAbstract
Competency-based education, as a representative concept addressing the educational and employee development challenges, encompasses multiple theoretical and pragmatic approaches with various scopes of analyses. In this research, the reader is tried to introduce to a data-driven[1]or big-data-based method. The goals of this research are to investigate how behaviour patterns related competencies can be identified and measured using the strength of log file and records, and to develop a professional system that is able to foresee training needs based on similarity analyses enabling artificial intelligence-based term-creation processes.
Literaturhinweise
Akkermans, J., Tims, M. (2017): Crafting your career: How career competencies relate to career success via job crafting. Applied Psychology, 66(1), 168-195
Boyatzis, R. E. (2008): Competencies in the 21st century. Journal of management development, 27(1), 5-12. 3
Boyatzis, R., Rochford, K., & Cavanagh, K. V. (2017). Emotional intelligence competencies in engineer’s effectiveness and engagement. Career Development International, 22(1)
Braun, E. M., Sheikh, H., Hannover, B. (2011): Self‐rated competences and future vocational success: a longitudinal study. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 417-427
Durugy A., Kollár P., Madarász I. (2016): Eladói kompetenciák mérése próbavásárlással VEZETÉSTUDOMÁNY 47:(2) pp. 12-18
Elliot, A. J., Dweck, C. S., & Yeager, D. S. (Eds.). (2017): Handbook of Competence and Motivation: Theory and Application. Guilford Publications
Fehér J. (2011): Emberi erőforrás menedzsment rendszerek és módszerek, Szent István Egyetemi Kiadó, Gödöllő
Hecklau, F., Galeitzke, M., Flachs, S., Kohl, H. (2016): Holistic approach for human resource management in Industry 4.0. Procedia CIRP, 54, 1-6
Klein B., Klein S. (2008): A szervezet lelke, EDGE 2000 Kiadó, Budapest
Leutner, D., Fleischer, J., Grünkorn, J., & Klieme, E. (2017). Competence assessment in education Springer International Publishing
McClelland, D. C. (1973) Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 28, p. 1-14
Roszyk-Kowalska, G. (2016): Chosen methods and tools for measuring managerial competencies. Journal of Human Resource Management, 19(2), 56-62
Tóthné Téglás T. (2016): Kompetencia vállalati, munkavállalói és felsőoktatási szemmel, Vállalkozásfejlesztés a XXI. században, Budapest, 2016. p 413-432
Vekerdy I. (2005): Emberi erőforrás gazdálkodás. I-II. Szent István Egyetem, Gödöllő
WHO GLOBAL COMPETENCY MODEL: http://www.who.int/employment/competencies/WHO_competencies_EN.pdf
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2019 Péter Kollár
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).