A tengeri hajókon keletkező hulladék összetétele

Szerzők

  • Kári-Horváth Attila Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Műszaki Intézet
  • Lantos Zsolt Gyémánt-Pirazol Kft.
  • Sztancsek Ákos Gyémánt-Pirazol Kft.
  • Kristóf Gábor Gyémánt-Pirazol Kft.

DOI:

https://doi.org/10.33038/jcegi.6368

Kulcsszavak:

hajón keletkező hulladék, hulladékhasznosítás, MARPOL egyezmény, szennyvíz, ártalmatlanítás

Absztrakt

A hajózásban nagy figyelmet fordítanak a környezetterhelés csökkentésére. Ez annál is inkább indokolt, mivel manapság a legelterjedtebb hajó üzemanyag, az ún. nehézolaj, mely 3500-szor több ként tartalmaz, mint a hagyományos dízel üzemanyag. Ennek megfelelőn ma már van olyan üzemben álló úszó szálloda a világon, mely LNG zöld üzemanyagot használ. Jelen cikkünkben megpróbáljuk összegyűjteni a témához erősen kapcsolódó irodalmakat, hogy majd egy későbbi munkánk során kidolgozzuk a részletes technológiát e hulladékok ártalmatlanítására.

Szerző életrajzok

  • Kári-Horváth Attila, Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Műszaki Intézet

    Kári-Horváth Attila, PhD
    egyetemi docens
    Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Műszaki Intézet, Anyagtudományi és Gépipari folyamatok Tanszék
    H-Gödöllő, Páter K. u. 1.
    kari-horvath.attila@uni-mate.hu

  • Lantos Zsolt, Gyémánt-Pirazol Kft.

    Lantos Zsolt
    ügyvezető igazgató
    Gyémánt-Pirazol Kft.,
    3100 Salgótarján, Fülemüle utca. 9.
    zsolt.lantos@gyemantpirazol.hu

  • Sztancsek Ákos, Gyémánt-Pirazol Kft.

    Sztancsek Ákos
    Gyémánt-Pirazol Kft.,
    3100 Salgótarján, Fülemüle utca. 9.
    akos.sztancsek@gyemantpirazol.hu

  • Kristóf Gábor, Gyémánt-Pirazol Kft.

    Kristóf Gábor
    Gyémánt-Pirazol Kft.,
    3100 Salgótarján, Fülemüle utca. 9.
    kristof.gabor@gyemantpirazol.hu

Hivatkozások

ASCI, (2000): Alaska Cruise Ship Initiative Part I Final Report: Activiteit and Workproducts up to June 1, 2000, s.l.: Alaska Cruise Ship Initiative (ASCI).

DARRAH C., et al, (2016): Eunomia, Study to support the development of measures to combat a range of marine litter sources, Bristol, Eunomia Research & Consulting Ltd., pp 1-432. https://mcc.jrc.ec.europa.eu/documents/201606243248.pdf

EC, (2000): Directive 2000/59/EC of the European Parliament and of the Council of 27 November 2000 on port reception facilities for ship-generated waste and cargo residues. Official Journal of the European Communities, 2000 (L332), pp. 81-89.

ENVIRONMENTAL BOARD, (2015): Ship-generated waste and cargo residues reception and handling plan, Tallin: Environmental Board of Port of Tallin, pp. 1-26.

EPA, (2008): Cruise Ship Discharge Assessment Report, U.S. Environmental Protection Agency, Oceans and Coastal Protection Division, Office of Wetlands, Oceans, and Watersheds, Office of Water, Washington D.C., p.162.

HANDSON tve, (2004): Fishing for Litter – Denmark. [Online] http://handson.tve.org/series-5/green-current/fishing-litter-denmark/

IMO, (2006a): Marpol Consolidation 2006: Annex I- Regulations for the Prevention of Pollution by Oil. [Online] http://www.marpoltraining.com/MMSKOREAN/MARPOL/Annex_I/index.htm

IMO, (2006d): Marpol Consolidation 2006: Annex VI Regulations for the Prevention of Air Pollution from Ships. http://www.marpoltraining.com/MMSKOREAN/MARPOL/Annex_VI/r12.htm

IMO, (2008): 2008 Revised Guidelines for Systems for handling Oily Wastes in Machinery spaces of Ships incorporating Guidance Notes for an Integrated Bilge Water Treatment System (IBTS), MEPC.1/Circ.642, London: International Maritime Organization (IMO).

KORZENSZKY, P. – LÁNYI, K. – SIMÁNDI, P. (2015): Test results of a pyrolysis pilot plant in Hungary. Hungarian Agricultural Engineering: vol. 28, pp.48-52., 5 p. http://dx.doi.org/10.17676/HAE.2015.28.48

KORZENSZKY P., – PUSKÁS J., – MOZSGAI, K., – LÁNYI K., – MÁK Z., (2014) Innovation possibilities of a thermolysis plant to be established in Hungary, In: Marianne, Bell (ed.) 20th International Symposium on Analytical & Applied Pyrolysis: Birmingham Pyro2014, Paper: B143.

LÁNYI, K. – MOLNÁR, E. – VANÓ, I. – KORZENSZKY, P. (2014): Looking Behind The Process of Pyrolysis in Waste Management: Questions on The Composition and Quality of End-Product and Their Answers by Meas of Analytical Chemistry, Hungarian Agricultural Engineering vol. 26, pp.25-28., 4 p. https://doi.org/10.17676/HAE.2014.26.25

MEPC, (2006): Resolution MEPC.157(55) Adopted on 13 October 2006: Recommendation on Standards for the Rate of Discharge of Untreated Sewage from Ships, London: The Marine Environment Protection Committee, https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/OurWork/Environment/Documents/Resolution%20MEPC.157-55.pdf

MEPC, (2011): Resolution MEPC 201(62) adopted on 15 July 2011: Amendments to the Annex of the Protocol of 1978 relating to the International Convention for the prevention of pollution from ships, 1973 (Revised MARPOL Annex V), London: International Maritime Organization (IMO).

MEPC, (2012): Annex 24: Resolution MEPC.219(63): Guidlines for the Implementation of MARPOL Annex V. www.imo.org/en/OurWork/environment/pollutionprevention/garbage/documents/219(63).pdf

MEPC, (2014): Resolution MEPC.244(66) Adopted on 4 April 2014: The 2014 Standard specification for shipboard incinerators, London: The Marine Environment Protection Committee (MEPC).

MOHAMMED, J. – TORRES, R. – OBENSHAIN, E. (1998): Waste Reduction at Sea: Pollution prevention Strategies on Miami-Based Cruise Lines, Ann Arbor: National Pollution Prevention Center for Higher Education, University of Michigan.

MOUNTOURIS, A. – VOUTSAS, E. – TASSIOS, D. (2006): Solid waste plasma gasification: equilibrium model development and exergy analysis. Energy Conversion and Management. Vol. 47. 2006. pp. 1723−1737.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL, 1995: Clean ships clean ports clean oceans: Controlling garbage and plastic wastes at sea. Washington D.C.: National Academy Press. https://doi.org/10.17226/4769

NEA; PM Group, (2009): Annex 2: Ship Generated Waste Analysis, Zoetermeer: NEA.

Letöltések

Megjelent

2024-11-28

Folyóirat szám

Rovat

Cikk szövege

Hogyan kell idézni

A tengeri hajókon keletkező hulladék összetétele. (2024). Journal of Central European Green Innovation, 12(1-2), 76-86. https://doi.org/10.33038/jcegi.6368