A libamáj és a libamáj alapú termékek vásárlási és fogyasztási preferenciáinak vizsgálata

Szerzők

  • Fazekas Ádám Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet
  • Vincze Judit Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Szőlészeti és Borászati Intézet
  • Herczeg Béla Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
  • Szabóné Béres Beatrix Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33038/jcegi.3474

Kulcsszavak:

kérdőíves felmérés, vásárlói preferenciák, fogyasztói preferenciák, libamáj, libamáj alapú termékek

Absztrakt

Magyarországon a hízott lúdárutermelésnek nemcsak gasztronómiai és kulturális jelentősége van, hanem nemzetgazdasági szempontból is nagyon fontos szerepet tölt be. Magyarország liba előállításban abszolút Európa élmezőnyébe tartozik. A hízott libából készített termékeket a világon igazi különlegességként tartják számon, hazánkban pedig a hízott libamáj hungaricum terméknek számít. Egy alapvető szezonalitás jellemző a liba termék keresletére, főként a májra és a húsra, emellett drága mivolta miatt elsősorban a gasztronómiai szolgáltatók a végfelhasználói a hízott májféléknek (Internet 1). Az elmúlt időszak járványai (korona vírus, baromfi influenza), a szigorodó állatvédelmi szabályok és az állatvédő szervezetek kampányai miatt kialakult helyzetben az ágazat jövője bizontalan, ezért fontos a hazai szokások ismerete az ágazat reális jövőképének kialakítása érdekében.

A munkánk során a libamáj alapú termékek vásárlási és fogyasztási preferenciái vonatkozásában végeztünk kérdőíves felmérést. Kutatási céljaink közé tartozott, annak feltérképezése, hogy a magyar emberek milyen vásárlási és fogyasztási szokásokat képviselnek a libamáj és libamáj alapú termékek vonatkozásában, ezen belül összehasonlító elemzést is végeztünk, továbbá feltártuk a termékek vásárlására és fogyasztására ösztönző tényezőket, paramétereket, valamint értékeltük a libamáj fogyasztásának gyakoriságát. Képet kaptunk arról, hogy a fogyasztók körében milyen mértékben számít gasztronómiai kuriózumnak a termék, illetve a hazai fogyasztásra abszolút jellemző, hogy valamilyen alkalomhoz kötik az emberek a libamáj fogyasztását. A vizsgálatunk kitért arra is, hogy a vizsgálatba vont személyek a magyar – vagy a külföldi libamáj termékek közül melyiket preferálják jobban.

Szerző életrajzok

  • Fazekas Ádám, Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet

    FAZEKAS Ádám
    Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Gyöngyös, Károly Róbert Campus
    Környezettudományi Intézet, Agroökológiai Csoport
    fazekasadam18@gmail.com

  • Vincze Judit, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Szőlészeti és Borászati Intézet

    Dr. VINCZE Judit, PhD
    egyetemi docens
    Eszterházy Károly Katolikus Egyetem
    Természettudományi Kar
    Szőlészeti és Borászati Intézet
    vincze.judit@uni-eszterhazy.hu

  • Herczeg Béla, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    Dr. HERCZEG Béla, CSc
    főiskolai tanár
    Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Gyöngyös, Károly Róbert Campus
    Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
    Iroda: Gyöngyös, "A"épület, 1.409
    Mellék: 443
    herczeg.bela@uni-mate.hu

  • Szabóné Béres Beatrix, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet

    SZABÓNÉ Dr. BÉRES Beatrix, PhD
    levelező szerző
    egyetemi adjunktus
    Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Gyöngyös, Károly Róbert Campus
    Környezettudományi Intézet, Agroökológiai Csoport
    Iroda: Gyöngyös, "A"épület, 1.406
    Mellék: 402
    szabone.beres.beatrix@uni-mate.hu

Hivatkozások

BAUMÜLLER L. (2021): Az egész világon kapkodtak ezért a magyar luxusélelmiszerért: most már alig veszik. Agrárszektor (2021.07.29.), 1–6.

BIRKÁS E. (2003): Magyarország piacvezető-pozíciója megőrzésének lehetőségei és feltételei a világ libamáj piacán. Doktori értekezés. Nyugat-magyarországi Egyetem Mezőgazdaság – és Élelmiszertudományi Kar, Mosonmagyaróvár. p: 38

BOGNÁR L. (2020): Illegális vagy vitatható kereskedelmi gyakorlatok fogyasztói megítélése. Doktori értekezés. Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Kaposvár, p: 44–45.

CZIBOLYA A. – LENDVAI E. (2015): Examination of foie gras consumption habits. Re-view of faculty of engineering: analecta technica Szegedinensia, (9) 1. pp. 18–24. DOI: http://dx.doi.org/10.14232/analecta.2015.1.18-24

FÓRIÁN Z. (2021): Mélyrepülésben a francia hízott máj piac. Agrotrend (2021.09.09.), 1–13.

KOZÁK J. (2011): A hízott liba- és kacsamáj termelése, valamint piaci kihívásai. Gazdálkodás című agrárökonómiai tudományos folyóirat 55. évfolyam, 3. szám, p: 312. DOI: http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.119913

SZIGETI O. – SZENTE V. – SZAKÁLY Z. (2008): A libamáj és libamáj készítmények fo-gyasztói szokásainak vizsgálata kvantitatív kutatási módszerrel. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing folyóirat, Kaposvári Egyetem, Kaposvár: 5(1):13–21.

Mezőgazdasági Kézikönyv 8. TANULMÁNYOK A KETRECES ÁLLATTARTÁSRÓL II. A ketreces tartás Európai Unióban való esetleges jövőbeni betiltásának magyar állatitermék-előállításra gyakorolt várható következményei Hízott lúd ágazat 2020., p: 17.

Internet 1: Kikből lehet hosszú távú nyertes a víziszárnyas ágazatban? https://www.agrarszektor.hu/allat/gyakorlati-temak-gazdalkodoknak-kikbol-lehet-hosszu-tavu-nyertes-a-viziszarnyas-agazatban.25000.html. Lekérdezés dátuma: 2022.06.08.

Internet 2: Hízott libából előállított termékek http://www.hungarikum.hu/hu/h%C3%ADzott- lib%C3%A1b%C3%B3l-el%C5%91%C3%A1ll%C3%ADtott-term%C3%A9kek Lekérdezés dátuma: 2021.04.

Letöltések

Megjelent

2022-12-06

Folyóirat szám

Rovat

Cikk szövege

Hogyan kell idézni

A libamáj és a libamáj alapú termékek vásárlási és fogyasztási preferenciáinak vizsgálata. (2022). Journal of Central European Green Innovation, 10(2), 63-76. https://doi.org/10.33038/jcegi.3474