Társadalmi marketing feladatok a komplex fenntarthatósági kihívások kapcsán
DOI:
https://doi.org/10.33038/jcegi.2908Kulcsszavak:
fenntarthatóság, társadalmi marketing, komplexitás, paradigmaváltásAbsztrakt
Nemrég zárult le a legutóbbi globális klímacsúcs (COP26) Glasgowban. Nagyjából konszenzusos az a vélemény, hogy jó irányba mutató, fontos megállapodások születtek, de még mindig messze a megvalósítás. Úgy tűnik, jelenlegi társadalmi-gazdasági működésünk (paradigmánk) keretei között a klímaválság megoldása, illetve a fenntarthatóság megvalósíthatatlan. Korábbi, fenntartható térségfejlesztést célzó projektjeink tapasztalatai is egyértelműen azt mutatják, hogy felülről (a kivételezett pozícióban levő döntéshozóktól) nem várhatók radikális lépések. (Dinya - Dinya, 2020) Ehhez sokkal erősebb társadalmi nyomás szükséges alulról, ami viszont rendkívül intenzív és professzionális társadalmi marketing (a trendek, fenyegetések és teendők tényeken alapuló tudatosítása) nélkül nem jöhet létre. Ezért is foglalkozunk évek óta a társadalmi marketing szerepének egyre növekvő fontosságával. (Dinya - Dinya, 2019) Úgy véljük, hogy a fenntarthatóság rendkívül komplex kihívásainak megoldását is nagyban hátráltatja, hogy a társadalom (globálisan, nemzeti és helyi szinten is) rendkívül manipulált: a tényalapú megközelítést (a „józan ész”, azaz a „természetes intelligencia” érvényesülését) háttérbe szorítja a félrevezető álhírek tömege (saját elnevezésünk szerint a „mesterséges unintelligencia” erősödése). Jóllehet ez a tézis érvényes valamennyi komplex társadalmi kihívásunkra, a Covid-járványra éppúgy, mint a migrációra, ezúttal a fenntarthatóság vonatkozásában kívánunk felvázolni egy diagnózist, és arra alapozott teendőket. Ezt az Eurobarometer adatbázisának speciális szempontú feldolgozására alapoztuk. (Eurobarometer, 2021)
Hivatkozások
BBC (2016): Oxfam says wealth of richest 1% equal to other 99%. Published 18 January 2016. Forrás: www.bbc.com/news/business-35339475. DOI: https://doi.org/10.1038/bbc.2016.18.01
DINYA, L. – DINYA, A. (2019): Hitelességi válságkezelés fiatalokkal - a „Thunberg-szindrómá”-ról. „X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs” Konferencia, Piac & Profit – Magyar Public Relations Szövetség, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum – Budapest, 2019. november 19. DOI: https://doi.org/10.1260/p&p.2019.24.11
DINYA, L. – DINYA, A. (2020): A fenntarthatósághoz vezető út társadalmi innovációkkal van kikövezve. In: „Az életminőség-fejlesztés interdiszciplináris dimenziói”, Magyarságtudományi kutatások VI., szerk.: Garaczi Imre, Veszprémi Humán Tudományokért Alapítvány. p. 93–1015. DOI: https://doi.org/10.2062/mtk.2020.6.9
Eurobarometer (2021): European citizens’ knowledge and attitudes towards science and technology. Eurobarometer, 2237 / 516, September 2021. Forrás: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2237. DOI: https://doi.org/10.2237/eub.2021.516
European Commission (2012): Innovating for sustainable growth: a bioeconomy for Europe. Commission staff working document. European Commission (EC), Brussels, Belgium.
MATHIJS, E. – BRUNORI, G. – CARUS, M. – GRIFFON, M. – LAST, L. – GILL, M. – KOLJONEN, T. – LEHOCZKY, É. – OLESEN, I. – POTTHAST, A. (2015): Sustainable Agriculture, Forestry and Fisheries in the Bioeconomy - A Challenge for Europe: 4th SCAR Foresight Exercise. Brussels, Belgium: EC Directorate-General for Research and Innovation. DOI: https://doi.org/10.2777/179843
Hofstede Insights (2020): Culture Compass. Forrás: www.hofstede-insights.com/country-comparison/. DOI: https://doi.org/10.6012/cc.2020.29.11
STERNFELS, B. et al. (2021): Our future lives and livelihoods: Sustainable and inclusive and growing. McKinsey Global Publishing. Forrás: https://www.mckinsey.com/featured-insights/sustainable-inclusive-growth/our-future-lives-and-livelihoods-sustainable-and-inclusive-and-growing. DOI: https://doi.org/10.3118/mck.2021.26.10
STIGLITZ, J. (2013): Price of inequality. WW Norton & Co. DOI: https://doi.org/10.1111/npqu.11358
KLAUSMANN-DINYA, A. (2020): Managing challenges of increasing complexity in sustainability („Ecocycles”, Scientific journal of the European Ecocycles Society, 6(2),49–53. DOI: https://doi.org/10.19040/ecocycles.v6i2.159)
LEWANDOWSKY, S. (2021): Climate Change Disinformation and How to Combat It. Annu. Rev. Public Health, 42, 1–21. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.pu.15.010221.100001
MACKENZIE, D. – COGHLAN, A. (2011): Revealed – the capitalist network that runs the world. New Scientist: Forrás: https://www.newscientist.com/article/mg21228354-500-revealed-the-capitalist-network-that-runs-the-world/
Standard & Poors Global (2021): What-came-out-of-cop26? S&P, November 29, 2021. Forrás: https://www.spglobal.com/esg/insights/what-came-out-of-cop26
The Economist (2014): The new age of crony capitalism. Leaders section: Mar 13th 2014. Forrás: https://www.economist.com/leaders/2014/03/13/the-new-age-of-crony-capitalism
The New Statesman (2015): What is the Overton window? UK Edition, Forrás: https://www.newstatesman.com/politics/2015/04/what-overton-window
VITALI, S. - GLATTFELDER, J. B. – BATTISTON, S. (2011): The network of global corporate control. ETH Zurich, Switzerland. Forrás: https://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/1107/1107.5728v2.pdf. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0025995
WILLARD, B. (2021): The 21st Century Sustainable Enterprise Force Field. Sustainability Advantage Whitby, Ontario. Forrás: https://sustainabilityadvantage.com/documents/21st%20Century%20Sustainable%20Enterprise%20Force%20Field.pdf
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Journal of Central European Green Innovation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.