Társadalmi marketing feladatok a komplex fenntarthatósági kihívások kapcsán

Szerzők

  • Klausmann-Dinya Anikó Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem – Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
  • Dinya László Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem – Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33038/jcegi.2908

Kulcsszavak:

fenntarthatóság, társadalmi marketing, komplexitás, paradigmaváltás

Absztrakt

Nemrég zárult le a legutóbbi globális klímacsúcs (COP26) Glasgowban. Nagyjából konszenzusos az a vélemény, hogy jó irányba mutató, fontos megállapodások születtek, de még mindig messze a megvalósítás. Úgy tűnik, jelenlegi társadalmi-gazdasági működésünk (paradigmánk) keretei között a klímaválság megoldása, illetve a fenntarthatóság megvalósíthatatlan. Korábbi, fenntartható térségfejlesztést célzó projektjeink tapasztalatai is egyértelműen azt mutatják, hogy felülről (a kivételezett pozícióban levő döntéshozóktól) nem várhatók radikális lépések. (Dinya - Dinya, 2020) Ehhez sokkal erősebb társadalmi nyomás szükséges alulról, ami viszont rendkívül intenzív és professzionális társadalmi marketing (a trendek, fenyegetések és teendők tényeken alapuló tudatosítása) nélkül nem jöhet létre. Ezért is foglalkozunk évek óta a társadalmi marketing szerepének egyre növekvő fontosságával. (Dinya - Dinya, 2019)  Úgy véljük, hogy a fenntarthatóság rendkívül komplex kihívásainak megoldását is nagyban hátráltatja, hogy a társadalom (globálisan, nemzeti és helyi szinten is) rendkívül manipulált: a tényalapú megközelítést (a „józan ész”, azaz a „természetes intelligencia” érvényesülését) háttérbe szorítja a félrevezető álhírek tömege (saját elnevezésünk szerint a „mesterséges unintelligencia” erősödése). Jóllehet ez a tézis érvényes valamennyi komplex társadalmi kihívásunkra, a Covid-járványra éppúgy, mint a migrációra, ezúttal a fenntarthatóság vonatkozásában kívánunk felvázolni egy diagnózist, és arra alapozott teendőket. Ezt az Eurobarometer adatbázisának speciális szempontú feldolgozására alapoztuk. (Eurobarometer, 2021)

Szerző életrajzok

  • Klausmann-Dinya Anikó, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem – Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    mestertanár
    Károly Róbert Campus
    3200, Gyöngyös, Mátrai. u. 36.
    Klausmann-Dinya.Aniko@uni-mate.hu

  • Dinya László, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem – Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    professzor emeritus
    Károly Róbert Campus
    3200 Gyöngyös, Mátrai. u. 36.

Hivatkozások

BBC (2016): Oxfam says wealth of richest 1% equal to other 99%. Published 18 January 2016. Forrás: www.bbc.com/news/business-35339475. DOI: https://doi.org/10.1038/bbc.2016.18.01

DINYA, L. – DINYA, A. (2019): Hitelességi válságkezelés fiatalokkal - a „Thunberg-szindrómá”-ról. „X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs” Konferencia, Piac & Profit – Magyar Public Relations Szövetség, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum – Budapest, 2019. november 19. DOI: https://doi.org/10.1260/p&p.2019.24.11

DINYA, L. – DINYA, A. (2020): A fenntarthatósághoz vezető út társadalmi innovációkkal van kikövezve. In: „Az életminőség-fejlesztés interdiszciplináris dimenziói”, Magyarságtudományi kutatások VI., szerk.: Garaczi Imre, Veszprémi Humán Tudományokért Alapítvány. p. 93–1015. DOI: https://doi.org/10.2062/mtk.2020.6.9

Eurobarometer (2021): European citizens’ knowledge and attitudes towards science and technology. Eurobarometer, 2237 / 516, September 2021. Forrás: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2237. DOI: https://doi.org/10.2237/eub.2021.516

European Commission (2012): Innovating for sustainable growth: a bioeconomy for Europe. Commission staff working document. European Commission (EC), Brussels, Belgium.

MATHIJS, E. – BRUNORI, G. – CARUS, M. – GRIFFON, M. – LAST, L. – GILL, M. – KOLJONEN, T. – LEHOCZKY, É. – OLESEN, I. – POTTHAST, A. (2015): Sustainable Agriculture, Forestry and Fisheries in the Bioeconomy - A Challenge for Europe: 4th SCAR Foresight Exercise. Brussels, Belgium: EC Directorate-General for Research and Innovation. DOI: https://doi.org/10.2777/179843

Hofstede Insights (2020): Culture Compass. Forrás: www.hofstede-insights.com/country-comparison/. DOI: https://doi.org/10.6012/cc.2020.29.11

STERNFELS, B. et al. (2021): Our future lives and livelihoods: Sustainable and inclusive and growing. McKinsey Global Publishing. Forrás: https://www.mckinsey.com/featured-insights/sustainable-inclusive-growth/our-future-lives-and-livelihoods-sustainable-and-inclusive-and-growing. DOI: https://doi.org/10.3118/mck.2021.26.10

STIGLITZ, J. (2013): Price of inequality. WW Norton & Co. DOI: https://doi.org/10.1111/npqu.11358

KLAUSMANN-DINYA, A. (2020): Managing challenges of increasing complexity in sustainability („Ecocycles”, Scientific journal of the European Ecocycles Society, 6(2),49–53. DOI: https://doi.org/10.19040/ecocycles.v6i2.159)

LEWANDOWSKY, S. (2021): Climate Change Disinformation and How to Combat It. Annu. Rev. Public Health, 42, 1–21. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.pu.15.010221.100001

MACKENZIE, D. – COGHLAN, A. (2011): Revealed – the capitalist network that runs the world. New Scientist: Forrás: https://www.newscientist.com/article/mg21228354-500-revealed-the-capitalist-network-that-runs-the-world/

Standard & Poors Global (2021): What-came-out-of-cop26? S&P, November 29, 2021. Forrás: https://www.spglobal.com/esg/insights/what-came-out-of-cop26

The Economist (2014): The new age of crony capitalism. Leaders section: Mar 13th 2014. Forrás: https://www.economist.com/leaders/2014/03/13/the-new-age-of-crony-capitalism

The New Statesman (2015): What is the Overton window? UK Edition, Forrás: https://www.newstatesman.com/politics/2015/04/what-overton-window

VITALI, S. - GLATTFELDER, J. B. – BATTISTON, S. (2011): The network of global corporate control. ETH Zurich, Switzerland. Forrás: https://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/1107/1107.5728v2.pdf. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0025995

WILLARD, B. (2021): The 21st Century Sustainable Enterprise Force Field. Sustainability Advantage Whitby, Ontario. Forrás: https://sustainabilityadvantage.com/documents/21st%20Century%20Sustainable%20Enterprise%20Force%20Field.pdf

Letöltések

Megjelent

2021-12-16

Folyóirat szám

Rovat

Cikk szövege

Hogyan kell idézni

Társadalmi marketing feladatok a komplex fenntarthatósági kihívások kapcsán. (2021). Journal of Central European Green Innovation, 9(2), 3-18. https://doi.org/10.33038/jcegi.2908