AZ AGRÁRKÉPZÉSI SZAKOK NÉPSZERŰSÉGÉNEK ALAKULÁSA A MAGYAR FELSŐOKTATÁSBAN 2019-IG

Szerzők

  • Finta Zita Nemzeti Közszolgálati Egyetem
  • Palkovics András Neumann János Egyetem
  • Kőszegi Irén Rita Neumann János Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.33038/jcegi.2653

Kulcsszavak:

agrárképzés, agrárfelsőoktatás népszerűsége, fiatal gazdák, elöregedő korstruktúra, mezőgazdasági foglalkoztatottak

Absztrakt

Magyarországon a mezőgazdasági foglalkoztatottak iskolai végzettsége kedvezőtlenebb képet mutat mind a többi nemzetgazdasági ágazatban dolgozók iskolai végzettségéhez, mind pedig az Európai Unió (továbbiakban: EU) átlagához viszonyítva. Az egyéni gazdaságok vezetői, jellemzően az idősebb korosztály gyakran szakirányú végzettség nélkül, gyakorlati tapasztalatokra támaszkodva kezdtek mezőgazdasági tevékenységbe. A KSH 2012-es felmérése szerint a gazdaságvezetők mindössze 14%-ának van szakirányú iskolai végzettsége és ennek töredéke, kb. 20%-a rendelkezik felsőfokú mezőgazdasági végzettséggel. A mezőgazdasági foglalkozásúakra jellemző, hogy minél magasabb az iskolai végzettségük, annál kisebb a valószínűsége annak, hogy a foglalkoztatott tartósan a mezőgazdaságban keres megélhetést. Ennek oka többek között azzal magyarázható, hogy a nemzetgazdaság átlagától jelentősen elmarad a mezőgazdasági átlagkereset, mindemellett egyre kevesebb a kiegészítő jövedelemszerzési lehetőség. További probléma a foglalkoztatottak elöregedő korszerkezete, a mezőgazdaságban dolgozók elöregedő korstruktúrája, a mezőgazdaság népszerűtlensége a fiatalok körében. Hazánkban az EU-s átlaghoz hasonlóan magas az idős és alacsonyabb a fiatal korosztályhoz tartozók gazdálkodók aránya, azonban a gazdaságméret növekedésével jellemzően javuló korszerkezet figyelhető meg. Munkánkban a felvi.hu adatainak segítségével azt vizsgáljuk, hogy hogyan változott a fiatalok felsőfokú mezőgazdasági szakirányú végzettség iránti igénye, milyen tendenciát mutat az agrárképzések iránti érdeklődés 2001-től kezdve. Irodalmi áttekintésünkben kitérünk a mezőgazdaságban foglalkoztatottak számának alakulására, az agrártársadalom elöregedő korszerkezetére, a fiatal gazda kérdés fontosságára és a mezőgazdaságban dolgozók iskolai végzettségére, melyek a magyar agrárium legfontosabb és legégetőbb problémáit jelentik.

Szerző életrajzok

  • Finta Zita, Nemzeti Közszolgálati Egyetem

    főigazgató helyettes
    Campus Igazgatóság

  • Palkovics András, Neumann János Egyetem

    PhD
    dékán, egyetemi docens
    Kertészeti és Vidékfejlesztési Kar Agrárökonómiai és Vidékfejlesztési Tanszék


  • Kőszegi Irén Rita, Neumann János Egyetem

    PhD
    adjunktus
    Kertészeti és Vidékfejlesztési Kar Agrárökonómiai és Vidékfejlesztési Tanszék

Letöltések

Megjelent

2020-12-11

Folyóirat szám

Rovat

Cikk szövege

Hogyan kell idézni

AZ AGRÁRKÉPZÉSI SZAKOK NÉPSZERŰSÉGÉNEK ALAKULÁSA A MAGYAR FELSŐOKTATÁSBAN 2019-IG. (2020). Journal of Central European Green Innovation, 8(1-2), 25-43. https://doi.org/10.33038/jcegi.2653