A vásárlói termékválasztás jellemzői a Balaton térség piachelyein - a helyi termelői piacok

Szerzők

  • Csilla Nezdei Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Földtudományok Doktori Iskola (University of Pécs, Faculty of Sciences, Doctoral School of Earth Sciences

Absztrakt

A Balaton kiemelt üdülőkörzet, mint Magyarország második legjelentősebb turisztikai körzete számos kihívással áll szemben, legyen szó akár a térségi önállóságról, akár a helyi gazdaság erejéről, az agrárium és a turizmus megjelenésének mértékéről. A tanulmány összefoglalja a Balaton körül létesített piachelyek, köztük a helyi termelői piacok geográfiai sajátosságait, a vásárlói döntésekben szerepet játszó tényezőket, a vevők termékválasztásra vonatkozó jellemzőit. A helyi termelői piacok, mint napjaink helyi gazdaságfejlesztésében megjelenő lehetséges eszközök – kiemelt szerepet kapnak, amelyek egyéb, piaci jellegű értékesítési ponttal összehasonlítva jól szemléltetik sajátos karakterüket. A helyi termelői piacok számának folyamatos emelkedése ellenére azok nemcsak a gazdaság fejlesztéséhez járulnak hozzá (az árucikkek közvetlen értékesítésével), hanem másodlagos funkcióval is leírhatók: egyrészt a frissáru, illetve nem élelmiszer jellegű termékek beszerzési forrásai; másrészt a helyi közösségi élet alakításában többlettartalommal is rendelkeznek. A 2016-ban készített saját kérdőíves felmérésem és az működtetői interjúk eredményei szintén igazolják ezeket. Kijelenthető, hogy a termelői piacok alapvető célja a helyi termelők bevétele növekedésének és a lokális közösségek megújításának elősegítése, mint a helyi termék és piac egységes pontja. A szakirodalmi, fejlesztési dokumentumok, valamint a kutatási eredményeim alapján a célcsoportot a lakosok és a turisták együttesen adják. A további eredmények szerint a vásárlási motivációban a kapható termékek egyedisége és minősége bizonyul a legfontosabb szempontnak. A hipotézisek alapján megfogalmazható, hogy a helyi termelői piacok vásárlói csoportja elkülöníthető a további értékesítési pontok vásárlói csoportjaitól, amely megmutatkozik a választott termékek körében is. A termelői piacokon belül is eltérés figyelhető meg, mind a földrajzi elhelyezkedés, mind a termékkategóriák szerint. A vásárlás motivációja a nyugat-európai országokhoz hasonlóan a termékek egyedisége és minősége; a helyi árusok támogatása kevésbé meghatározó. A Balaton régió településeinek piachelyein mért adatok az országos tendenciához hasonlóan alakulnak.

Információk a szerzőről

  • Csilla Nezdei, Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Földtudományok Doktori Iskola (University of Pécs, Faculty of Sciences, Doctoral School of Earth Sciences
    Tisztelt Szerkesztőség! A Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Földtudományok Doktori Iskola nappali tagozatos doktorandusz hallgatója vagyok. Okleveles geográfusként végeztem a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karon. A doktori képzés keretében fő kutatási területem a Balaton Kiemelt Ãœdülőkörzet piachelyeinek fogyasztó-orientált vizsgálata és vidékfejlesztési lehetőségeinek elemzése, geográfiai aspektusban. A korábbi években a falu-város kapcsolatrendszer térbeli sajátosságaival, vonzáskörzet-vizsgálatokkal, történeti földrajzzal, barnamezős területekkel, valamint a hazai gyógynövény-ágazat geográfiai megjelenésével és elemzésével foglalkoztam.

Letöltések

Megjelent

2016-02-15

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek