Kecsketejből készült élelmiszerek táplálkozási előnyei és fogyasztói szokásai

Szerzők

  • Orsolya Szigeti Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar (University of Kaposvár, Faculty of Economics) H-7400 Kaposvár, Guba S. u. 40.

Absztrakt

Egy doktori kutatás keretében fókuszcsoportos interjúk és kérdőíves felmérések keretében a  magyar  fogyasztók  kecsketej  termékek  iránti  preferenciáinak  vizsgálatára  került  sor.  A kapott  eredmények  alapján  megállapítható,  hogy  Magyarországon  kevesen  és  nagyon  ritkán fogyasztanak  és  vásárolnak  kecsketej  termékeket  az  átlag  fogyasztók.  A  termékek  közül leggyakrabban  sajtok  kerülnek  a  kosarakba.  A  nem  fogyasztók  elutasításának  okai  között szerepel, hogy nem kedvelik a kecsketej termékek ízét, vagy nem ismerik a termékeket, nem találkoznak   velük.   A   vizsgált   termékek   vásárlásakor   a   fogyasztók   az   egészségességet kiemelten fontosnak  tartják  az íz  és a minőség  mellett.  A  kutatás feltárta, hogy  a  fogyasztók nem  rendelkeznek  megfelelő  tudással  a  kecsketej  táplálkozási  előnyeiről,  ezért  szekunder információk által összegyűjtöttük a legfontosabb ismereteket. Mivel  a  fogyasztók  körében  nagymértékű  a  tájékozatlanság,  a  tudatlanság  a  vizsgált termékekkel kapcsolatban, ezért egy országos PR tevékenységre, az oktatásra, a tájékoztatásra lehet helyezni a hangsúlyt. A kecsketej termék a fogyasztók tudatában az „egészséges termék” képeként  él,  azonban  ennek  konkrétumaival  nincsenek  tisztában.  Ezt  a  pozitív  „előítéletet” célszerű  kihasználni  az  ágazati  és  vállalati  marketingstratégia  kidolgozásakor,  azonban  nem szabad   elfelejteni,   hogy   a   termék   egészségességét   egy   felvilágosító   munka   keretében tényekkel  is  alá  kell  támasztani.  Mivel  az  ágazat  forrásai  szerények,  ezért  nem  tudja  teljes mértékben magára vállalni a kampányt. A helyes ismeretek átadásában az agrárkormányzat, a szakterület  kutatási  és  oktatási  intézményei,  az  FVM-AMC,  és  az  érdekképviseleti  szervek szerepvállalása  is  feltétlenül  szükséges.  Egy  közösségi  ismeretterjesztő  kampány  esetében lehetőség adódna piacbővülés előidézésére.

Letöltések

Megjelent

2004-02-15

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek