Organikus élelmiszerek fogyasztási és vásárlási szokásainak vizsgálata Magyarországon
Absztrakt
A 2003-04. évben a hazai ökogazdálkodás értékesítési lehetőségei Nyugat–Európában romlottak, mely előtérbe helyezte a magyar fogyasztók megismerését. Az 504 fős megkérdezésben a megváltozott magatartást vizsgáltuk, mely kitér a fogyasztási-, vásárlási szokások és az élelmiszerekkel kapcsolatos elvárások elemzésére. Az eredménynek megmutatják, hogy a magyar fogyasztók túlnyomó része ökoélelmiszereket vegyszermentesnek tartja, amely előny keresése azonban vásárláskor egy kis számú szegmenstől eltekintve nem tudatos. Az ökotermékek beszerzése az ökopiacokon, hiper-, szupermarketekben és a bioboltokban történik túlnyomórészt, ahol főképp zöldségek, gyümölcsök és pékáruk kerülnek a kosarakba. A nem vásárlás fő okaként a magas árakat jelölik meg a válaszadók, miközben az árcsökkentés bizonyíthatóan a piac bővülésével járna. Az ökoélelmiszerek sohasem válnak majd tömegcikké, azonban a fogyasztók számának emelkedésével számolhatunk, akik elsősorban a városi, középkorosztálybeli magasabb jövedelemmel és kisgyermekekkel rendelkező házaspárok közül kerülnek ki. A marketingstratégiában elsősorban a termékek minősége, ízletessége hangsúlyozandó. A kereskedelem eredményességét ebben az esetben nem csökkentik az alacsonyabb fogyasztói árak, mivel a kereslet emelkedése ellensúlyozza azt.