A génmódosított élelmiszerek fogyasztói magatartásának vizsgálata klaszter-analízissel

Szerzők

  • Tamás Molnár Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Számvitel és Statisztika Tanszék (University of Kaposvár Faculty of Economics, Department of Accounting Statistics) H-7400 Kaposvár, Guba S. u. 40.
  • Katalin Barna Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Számvitel és Statisztika Tanszék (University of Kaposvár Faculty of Economics, Department of Accounting Statistics) H-7400 Kaposvár, Guba S. u. 40.
  • Mónika Zita Nagy Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Számvitel és Statisztika Tanszék (University of Kaposvár Faculty of Economics, Department of Accounting Statistics) H-7400 Kaposvár, Guba S. u. 40.

Absztrakt

A világ élelmiszerellátását szolgáló technológiák a múlt században jelentősen megváltoztak. Ma már nem csak a hagyományos biotechnológiai eljárások állnak rendelkezésünkre az élelmiszeripari termékek előállítására, a géntechnológia módszereinek segítségével új célok érhetők el és jobb termékek állíthatók elő. Mindezzel kapcsolatban azonban egy sor kétely merül(het) fel, tehetjük hozzá jogosan, szinte minden országban. Jó-e, ha beavatkozunk a természet rendjébe? Mennyire veszélyesek az új módszerek az emberi szervezetre? Valóban megoldhatók-e vele a világméretű problémák? Kinek származik ebből haszna? Mi lesz a jövőben? A génsebészet eddig elért eredményei megosztották a világot. Az Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Kína lakossága elfogadta az új élelmiszereket, míg Európa ellenérzéssel fogadta őket. A génsebészet ügyének rendeződése a jövő kérdése. Nem tudjuk előre, csak jósolható, hogy melyik irányzat kerül előtérbe: a világ lakossága fejet hajt a génmódosított termékek előtt, vagy a hosszantartó tiltakozások meggátolják ezen termékek elterjedését. El kell tehát döntenünk, hogy a géntechnológiát milyen céllal kívánjuk alkalmazni. Ez meghatározza, hogy a társadalom mely rétegeit fogja érinteni, befolyásolva így az értékteremtés láncában résztvevőkkel és a fogyasztókkal folytatott kommunikációt is. Ebben a tanulmányban az volt a célunk, hogy feltárjuk csoportosítsuk és elemezzük azokat a vásárlói attitűdöket, amelyek a génmódosított élelmiszerekkel kapcsolatban jelentkeznek.

##submission.downloads##

Megjelent

2005-02-15

Hogyan kell idézni

Molnár, T., Barna, K., & Nagy, M. Z. (2005). A génmódosított élelmiszerek fogyasztói magatartásának vizsgálata klaszter-analízissel. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing, 2(1-2), 77–79. Elérés forrás https://journal.uni-mate.hu/index.php/etm/article/view/27

Folyóiratszám

Rovat

Cikkek