Változó fogyasztói magatartás a magyar sörpiacon

Szerzők

  • Anita Major Budapesti Corvinus Egyetem, Élelmiszertudományi Kar, Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszék (Corvinus University of Budapest, Faculty of Food Sciences, Department of Food Economics) H-1118 Budapest, Villányi út 39-43.
  • Istvánné Hajdu Budapesti Corvinus Egyetem, Élelmiszertudományi Kar, Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszék (Corvinus University of Budapest, Faculty of Food Sciences, Department of Food Economics) H-1118 Budapest, Villányi út 39-43.

Absztrakt

Számtalan fórumon, eltérő megközelítéssel és céllal elemezték már magyar szakértők azokat a hatásokat, amelyek Magyarország egyes iparágait és termékpiacait érték/érik Európai Uniós csatlakozásunk következtében. Ettől függetlenül érdemes feltenni a kérdést: Vajon minden változást feltérképeztünk? EU-s csatlakozásunk hatására újabb kihívásokkal kell szembenézniük a magyar sörpiac szereplőinek is. Számottevő változás nem várható a magyar sörfogyasztásban, a már meglévő trendek azonban folytatódni látszanak: egyrészt jellemző tendencia a sörfogyasztásban a növekvő igény az alacsonyabb alkoholtartalmú sörök iránt, másrészt egyre nagyobb méretet ölt az egészséges(ebb) életre való törekvés, mely a sörtermékek iránti kereslet csökkenését vonja maga után. Kutatásunkkal is alátámasztjuk, a fogyasztók egyre inkább egészségtudatos életmódja megköveteli a piackutatással foglalkozó szakemberektől a sörfogyasztói magatartásvizsgálatok új alapokra helyezését. A sörtermékek fogyasztásának felmérésekor már nem a minőség-, ár-, beszerzési hely-preferenciákon van a hangsúly: elengedhetetlen ahelyettesítő termékek vizsgálata is. Az új életszemléletnek köszönhetően helyettesítő italként kell figyelembe venni a természetes italokat, gyümölcsleveket, üdítőket és ásványvizeket, alkoholtartalmú helyettesítőként a bor és az égetett szeszesitalok jöhetnek számításba. Módosult a sörfogyasztáshoz kötődő élethelyzetek megítélése is, egyfelől az elmúlt évtizedek során bekövetkező generációváltásnak, másfelől a megváltozó termékkommunikációnak köszönhetően. Az átalakult és még mindig változásokat mutató motivációs tényezők és preferencia-rangsor felmérése időszerű és elengedhetetlen a sörpiac hosszú távú keresleti-kínálati helyzetének meghatározásához.      

##submission.downloads##

Megjelent

2005-02-15

Hogyan kell idézni

Major, A., & Hajdu, I. (2005). Változó fogyasztói magatartás a magyar sörpiacon. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing, 2(1-2), 61–67. Elérés forrás https://journal.uni-mate.hu/index.php/etm/article/view/25

Folyóiratszám

Rovat

Cikkek