Faktor- és klaszterelemzés a hazai tejtermékpiacon

Szerzők

  • Péter Huszka Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Piacgazdasági és Marketing Tanszék (University of Kaposvár, Faculty of Economics, Department of Marketing) H-7400 Kaposvár, Guba S. u. 40.

Absztrakt

Napjainkban a fogyasztói-vásárlási szokások jelentős átalakulásokon mennek keresztül. A hatékony tejipari marketingstratégia megtervezéséhez szükséges a fogyasztók hagyományostól eltérő módon történő szegmentálása is, ugyanis a megszokott szegmentálási módok sok esetben nem adnak a mai kor gyorsan változó igényeinek megfelelő eredményeket és fogyasztói csoportokat. A hazai tej- és tejtermék fogyasztási szokásokat egy reprezentatív 1000 fős kérdőíves megkérdezés során mértük fel. A feldolgozott adatokból az SPSS statisztikai program segítségével végeztük el az elemzéseket, majd faktor- és klaszteranalízissel négy jól elhatárolható fogyasztói csoportot alakítottunk ki. Ezek a következők:−„Tradicionálisan gondolkodó fogyasztók”: Leginkább a már megszokott, ismert termékeket vásárolják. Gyakran fogyasztanak túrót és tejfölt. Leggyakrabban öntenek poharukba zacskós kiszerelésű folyadéktejet. A legkevésbé változtattak étkezési szokásaikon. A közvetlenül a termelőtől vásárlók aránya itt a legmagasabb.−„Árérzékeny fogyasztók”: A termékek kiválasztásakor az ár meghatározó szerepet tölt be náluk. Nem márkahűek, az akciós termékeket keresik a boltok polcain. Gyümölcsjoghurtból átlagosan egy pohárral vásárolnak. Vásárlásaik alkalmával leginkább ők készítenek listát. Kedvenc bevásárlási helyeik a kisebb élelmiszerboltok.−„A társadalom kivetettjei”: A rendszerváltás veszteseinek gondolják magukat, hazafias érzelmük a legalacsonyabb. A hazai tejtermékárakat az e csoportba tartozók vélik leginkább magasnak, ennek következtében a legritkábban vásárolják és fogyasztják azokat. Nincsenek tisztában a tejtermékek egészségvédő szerepével. Vaj helyett inkább jellemzően margarint fogyasztanak. A fél liter tejet vásárlók aránya itt a legmagasabb.−„A modern, az új iránt fogékony, nassoló fogyasztók”: A termékek kiválasztásakor esetükben nem az ár domináns, hanem az állandó és megbízható minőség, valamint az egészségügyi szempontok. A jobb minőségért hajlandóak többet is fizetni. A dobozos kiszerelésű folyadéktejet jobban kedvelik, mint a zacskós kiszerelést. Gyümölcsjoghurtot, sajtot, tejdesszertet, jégkrémet gyakrabban és nagyobb mennyiségben fogyasztanak és vásárolnak, mint az előző három klaszterbe soroltak. A hipermarketben vásárlók aránya itt a legmagasabb.

##submission.downloads##

Megjelent

2005-02-15

Hogyan kell idézni

Huszka, P. (2005). Faktor- és klaszterelemzés a hazai tejtermékpiacon. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing, 2(1-2), 39–44. Elérés forrás https://journal.uni-mate.hu/index.php/etm/article/view/22

Folyóiratszám

Rovat

Cikkek