Ökotej-termelés és -fogyasztás a táplálkozástudományi kutatások tükrében
Absztrakt
A közlemény első két fejezete az ökológiai termeléssel, ezen belül is az ökotej termeléssel és fogyasztással foglakozik. Hazánkban az ökoállattartás kevésbé terjedt el, fejlődése lassú folyamat. Négy évre visszamenőleg a szarvasmarha állomány esetén tapasztalhattuk a legnagyobb előrelépést, a tej- és a húshasznosításban egyaránt. Szerencsés módon a termékek hazai feldolgozása is megoldott, így a termelők kevésbé vannak kitéve az exportpiac hullámzásának, a fogyasztói igényeket pedig jobban ismerik. Az ökotej- és tejtermékek fogyasztása ennek ellenére nem jelentős Magyarországon, statisztikailag alig kimutatható. Az ökohúsok fogyasztása pedig még ennél is alacsonyabb mértékű. A harmadik fejezetben a szerzők bemutatják azokat a tartási, takarmányozási és állategészségügyi előírásokat, amelyek befolyásol(hat)ják az ökotej konjugált linolsav és vitamintartalmát. A humán egészségügyi kutatások eredményei szerint az utóbbi évtizedekben vezetőhelyet elfoglaló betegségek (szív- és érrendszeri, daganatos) kórokai összefüggést mutatnak az emberi táplálkozással. Ennek eredményeképpen az állati eredetű termékek minőségének humánegészségügyet érintő kérdései egyre inkább előtérbe kerültek. A kutatások kereszttűzében áll az állati termékek telített és telítetlen zsírsavtartalma, annak aránya, valamint a vitamin, illetve a mikro- és makroelem tartalom is, ami indokolttá tette e közlemény elkészítését. A negyedik fejezetben nemzetközi vizsgálatok tükrében mutatjuk be az ökotej főbb táplálkozási előnyeit, külön kiemelve a tej konjugált linolsav és vitamin tartalmát. A ökoélelmiszerek vásárlói döntésének hátterében az egészségesség, azzal együtt pedig a magas minőség és a vegyszermentesség foglal el kiemelkedő helyet, így biztosítása elsődleges fogyasztói elvárásnak tekinthető. Az ökotej- és hús összetételének köszönhetően megfelel ennek az igénynek, az egészségesség hátterében álló – kutatások eredményeivel alátámasztott – táplálkozási előnyök kiemelése a marketingkommunikáció központjába állítandó. A marketing-mix további elemei szempontjából a táplálkozási érték szintén hangsúlyozandó. A termékstratégia központjába az ellenőrzött, magas minőségű ökotermék állítandó, amely konjugált linolsav és magas vitamintartalma miatt még inkább teljesíti a fogyasztói elvárásokat. A magasabb hozzáadott érték következtében a „gyógyhatású” ökotej csökkentheti a fogyasztók árérzékenységét.