Táplálkozásmarketing, egy új stratégia a magyar élelmiszer-gazdaságban
Absztrakt
A tanulmányban a szerző elsőként tisztázza a táplálkozásmarketing fogalmát, illetve helyét a modern marketingben. Megállapítja, hogy a civilizációs betegségek terjedéséért számos tényező felelős, köztük az egyik legfontosabb a táplálkozás milyensége. A magyar lakosság egészségi állapota világviszonylatban a legrosszabbak közé tartozik, amelyet, jól tükröz a születéskor várható élettartam és a halálozási ráta kedvezőtlen alakulása. Bizonyítást nyert az is, hogy a halandósági mutatók sokkal kedvezőtlenebbek, mint azt az élelmiszerfogyasztás szerkezete indokolná, ennek ellenére táplálkozásunk minősége még messze elmarad az optimálistól. Megállapítja azt is, hogy a magyar lakosság élelmiszerfogyasztásának alakulását kedvezőtlenül befolyásolják a fogyasztói tévhitek, valamint az élelmiszerekkel kapcsolatos bizalmatlanság. A vázolt egészségügyi és táplálkozási anomáliák felszámolásában kulcsszerepet tölthetnek be a jövő stratégiai élelmiszerei, amelyek közül a szerző a funkcionális, az organikus és a regionális élelmiszerek piaci helyzetét és lehetőségeit elemzi. Megállapítja, hogy vizsgált élelmiszercsoportok megkülönböztető és jól kommunikálható termékjellemzőkkel, táplálkozási előnyökkel rendelkeznek, éves növekedési potenciáljuk pedig messze meghaladja a hagyományos termékekét. A vázolt élelmiszerkategóriák piaci pozícionálásában kulcsszerepe van az ún. táplálkozásmarketing-tevékenységnek, ezért meghatározásra kerülnek a táplálkozásmarketing stratégia fontosabb területei. A szerző bízik abban, hogy a kutatás eredményei elősegítik a magyar lakosság táplálkozásának közelítését az optimális értékekhez.