Marketingkommunikáció és állatjóllét
Kulcsszavak:
állatjóllét, marketing, marketingkommunikáció, CSRAbsztrakt
A társadalmak változatos módszerekkel használják fel a természeti forrásokat saját jólétük fokozása érdekében. Az elmúlt időszakban azonban az állatjóllét számos országban előkelő helyet vívott ki azon témakörök között, amelyeket a cégek társadalmi felelősségvállalási (CSR) programjukban érinthetnek – és ez gazdaságilag is indokolt lépés a részükről. A legújabb kutatási eredmények világosan rámutatnak, hogy a fogyasztókat valóban foglalkoztatja a haszonállatok sorsa, és mindez a márka elfogadottságát, népszerűségét is befolyásolja. Az állatok jóllétének javítása tehát a vállalat társadalom általi megítélését, vagyis a cég imázsát is pozitívan érinti.
Manapság tehát az állatok helyzetének figyelembevétele a legtöbb társadalomban evidencia, a fejlett országok állatvédelmi szabályokat vezettek be. A gazdaságnak számos olyan területe van, ahol az állatjóllét kérdése aggályokat vethet fel, például az élelmiszeripar területén dolgozó vállalatok esetében. Bár a fogyasztói aggályok elsősorban az élelmiszerbiztonságot érintik, az állatjóllét is egyre jelentősebb kérdéssé válik. Ehhez kapcsolódik, hogy az Európai Unió állampolgárainak 74%-a úgy gondolja: állatbarát termékek vásárlása segíthet javítani a haszonállatok helyzetén. Mindezek ellenére a fogyasztók nem feltétlenül változtatják meg étkezési szokásaikat a fentiek hatására. Ennek egyik kézenfekvő magyarázata az lehet, hogy kellő tájékoztatás híján a fogyasztók nem tudnak különbséget tenni állatbarát és nem állatbarát termékek között. Ez azt jelenti viszont, hogy ha egy vállalat hatékonyan képes kommunikálni az általa használt állatbarát technológiákat, és elég információt biztosít erről a fogyasztóknak, akkor versenyelőnyhöz juthat a piacon.
Ezen célok elérése érdekében a vállalatoknak érdemes bevetniük az összes marketingkommunikációs eszközt, beleértve a reklámot, közösségi média alkalmazását, levél és e-mail kampányokat, illetve adott esetben katalógusok készítését, szemináriumok és egyéb rendezvények szervezését is. Mindezen eszközök megfelelő kombinálása, a marketingmix magas színvonalú megvalósítása és egy egyértelmű, erőteljes üzenet eljuttatása a fogyasztókhoz előnyös lehet mind a cég, mind a fogyasztók szempontjából egyaránt. Számos olyan példát találhatunk világszerte a marketing mix helyes alkalmazására az állatbarát technológiák kapcsán, amelyek közelebbi tanulmányozásra érdemesek.
Hivatkozások
California Milk Advisory Board. URL: http://www.realcaliforniamilk.com/ Visited: 10.09.2013.
European Commission (2005): Attitudes of consumers towards the welfare of farmed animals. Special eurobarometer, 148.. European Commission, 2005.
Fazekas, I. And Harsányi, D. (2001): Marketingkommunikáció. Szókratész Külgazdasági Akadémia, Budapest, 11–13.
Kotler, P. (1993): Marketing Management. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 23. Lawsuit Blows Lid off 'Happy Cows' Ads. URL: http://www.peta.org/b/thepetafiles/archive/2011/09/28/lawsuit-blows-lid-off-happy-cows-ads.aspx Visited: 10.09.2013.
Maloni, M. J. Brown, M. E. (2006): Corporate Social Responsibility in the Supply Chain: An Application in the Food Industry. In: Journal of Business Ethics, 68(1) 35–52. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9038-0
Organic Pastures. URL: http://www.organicpastures.com/ Visited: 10.09.2013.
Verbeke, W. A. J., Viaene, J. (2000): Ethical Chal lenges for Livestock Production: Meeting Consumer Concerns About Meat Safety and Animal Welfare. In: Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 12(2) 141–151. https://doi.org/10.1023/A:1009538613588
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2014 Vetter Szilvia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.