Ez egy régi verzió, publikálva: 2021-09-29. Legfrissebb verzió elolvasása.

A nyelvi agresszió formai és funkcionális jellemzőinek empirikus vizsgálata az osztálytermi diskurzusokban

Szerzők

  • Pap Kinga Garay János Gimnázium Szekszárd

DOI:

https://doi.org/10.33569/akk.2619

Kulcsszavak:

diszfemisztikus kifejezések, ugratás, sértés, laterális beszéd, autoagresszió, fenyegetés, dominancia, normatív nyelvhasználat, státuskülönbség

Absztrakt

Kutatásunkban a középiskolás-korúak nyelvhasználatára jellemző nyelvi agresszió je-lenségét a társas kapcsolatok, a kommunikáció szükségszerűségéből kiindulva közelítettük meg, hangsúlyozva, hogy a nyelvi agresszió nem a nyelv, hanem a nyelvhasználat része, melynek feltárására a pragmatika és a szociolingvisztika módszereit alkalmaztuk. Definiáltuk a nyelvi agresszió fogalmát, majd az empirikus adatokból kiindulva elvégeztük ezen heterogén nyelvhasználati jelenség funkcionális és formai szempontokra is reagáló rendszerezését, mely rendszerezéssel a középiskolás-korúak nyelvhasználatára jellemző nyelvi agresszió minden fajtája megragadhatóvá vált.

Információk a szerzőről

  • Pap Kinga, Garay János Gimnázium Szekszárd

    Kenyeresné Dr. Pap Kinga

Letöltések

Megjelent

2021-09-29

Verziók

Folyóirat szám

Rovat

Nyelvészet

Hogyan kell idézni

A nyelvi agresszió formai és funkcionális jellemzőinek empirikus vizsgálata az osztálytermi diskurzusokban. (2021). ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS | MEDIATON OF HUNGARIAN LANGUAGE CULTURE, 4(1), 20-44. https://doi.org/10.33569/akk.2619