Világgyár

SF-világépítés és -rekonstruálás irodalomórán

Szerzők

  • Domokos Áron Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Magyar Nyelvi és Kultúratudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.33569/akk.2390

Kulcsszavak:

science fiction, spekulatív fikció, műfajelmélet, világépítés, társadalomfilozófia, irodalomtanítás

Absztrakt

„Az imaginatív irodalomhoz tartozó sci-fiben a szerzőknek páratlan lehetősége nyílik új világok konstruálására. Ezek a világok definíció szerint képzeletbeli elrugaszkodások a szerzők és az olvasók világaitól. Az elrugaszkodás azonban sosem teljes. Ezek a fiktív világok nem elszigetelten, az űr hűvös, halott vákuumában léteznek. Inkább úgy érdemes gondolnunk rájuk, mint a mi világunk körül keringő műholdakra” (Sanchez 2014: 2). A jelen dolgozat az alábbi négy cél elérését tűzi ki maga elé. 1) Tisztázni fogunk néhány fontos kérdést a SF műfajával kapcsolatban. 2) Rövid áttekintését adjuk a világépítés elméletének és gyakorlatának a fikciós irodalomban. 3) A fenti témákat társadalomfilozófiai összefüggésbe helyezzük. 4) Felvázoljuk, hogyan nézhetünk rá a világunkra vagy társadalmi valóságunkra SF-művek lencséjén keresztül, ha a fenti háttérinformációk már mind a rendelkezésünkre állnak. Másképpen fogalmazva, megmutatjuk, hogy ezen eszközök felhasználásával hogyan tehetjük a SF-művek recepcióját gazdagító élménnyé. Utóbbi feladatot ráadásul úgy kívánjuk elvégezni, hogy a 15-16 éves gimnazisták igényeit és oktatási lehetőségeit is figyelembe vesszük. Azt reméljük, hogy az általunk javasolt vitapontok nemcsak órai beszélgetésekhez szolgálnak kiindulópontul, hanem a magyartanárok számára hasznos segítséget nyújtanak a diákjaikkal végzett örömteli és tanulságos munkához.

Információk a szerzőről

  • Domokos Áron, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Magyar Nyelvi és Kultúratudományi Tanszék

    egyetemi adjunktus

Letöltések

Megjelent

2019-12-05

Folyóirat szám

Rovat

Irodalom

Hogyan kell idézni

Világgyár: SF-világépítés és -rekonstruálás irodalomórán. (2019). ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS | MEDIATON OF HUNGARIAN LANGUAGE CULTURE, 2(2), 58-96. https://doi.org/10.33569/akk.2390