A viselkedés-gazdaságtan és a turizmus elméleti összefüggései
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.2870Kulcsszavak:
viselkedésgazdaságtan, magatartás, turizmusAbsztrakt
Az ügyfelek viselkedésének vizsgálata a közgazdaságtan egyik fontos feladata általában, ezért a viselkedés-gazdaságtan az egyik legfontosabb része. Számos tényező befolyásolja az emberek vásárlási döntését, de vajon ugyanez a helyzet a turizmusban is, ahol a termék valójában különböző termékek és szolgáltatások komplexuma? Az emberek utazási szokásai változatosak és folyamatosan változnak a különböző tényezők miatt: belső és külső. A turizmus fontos helyet foglal el a világgazdaságban. 2019-ben az egyik vezető pozíciót töltötte be. Egyes országok gazdasága teljes mértékben a turisztikai tevékenységtől függ. Évente több mint egymilliárd ember utazik. Éppen ezért fontos a turizmus egyik legfontosabb elemének – a turistáknak – és viselkedés-gazdaságtanának tanulmányozása.
Hivatkozások
Ariely, D. – Loewenstein, G. – Prelec, D. (2003): “Coherent arbitrariness”: Stable demand curves without stable preferences. Quarterly Journal of Economics 118(1) 73–106. DOI: https://doi.org/10.1162/00335530360535153
Ashraf, N. – Camerer, C. F. – Loewenstein, G. (2005): "Adam Smith, Behavioral Economist" Journal of Economic Perspectives 19(3) 131-145 DOI: https://doi.org/10.1257/089533005774357897 45
Becker, G. S. (1976): An Economic Approach to Human Behavior. Chicago: The Unity-sity of Chicago Press.
Cambridge Dictionary. Letöltés dátuma: 2020. 11. 18. Forrás: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/customization
Chernev, A. – Bockenholt, U. – Goodman, J. (2015): Choice Overload: A Conceptual Review and Meta-Analysis. Journal of Consumer Psychology 25(2) 325-333 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2014.08.002
Uniquely designed tours, international exotic trips. Letöltés dátuma: 2020. 11. 20. Forrás: https://www.exoticjourneys.com/custommadetour.html
Gigerenzer, G. - Goldstein, D.G. (1996): Reasoning the fast and frugal way: Models of bounded rationality. Psychological Review 103(4), 650–669. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.103.4.650
Gilmore, J. H. – Pine, B. J. (1997): The Four Faces of Mass Customization. Harvard Business Review. Letöltés dátuma: 2020. 11. 19. Forrás: DOI: https://hbr.org/1997/01/the-four-faces-of-mass-customization
Golman, R. – Hagmann, D. – Loewenstein, G. (2017): Information avoidance. Journal of Economic Literature 55 (1): 96-135. DOI: https://doi.org/10.1257/jel.20151245
Happe, K. (2017): What does populism have to do with behavioral economics, Linkedin, July 13, download date: January 21, 2021: https://www.linkedin.com/pulse/what-does-populism-have -do -behavioral-economics-karl-happe
Free report: https: what-behavioral-economics-is-and-why-travel-brands-should-care, Boxever Letöltés dátuma: 2020. 11. 9. Forrás: https://skift.com/2015/07 / 15 / what-behavioral-economics-is-and-why-travel-brands-should-care /
Horváthné Kovács B. – Koponicsné Györke D. – Nagy, B. – Szabó, K. (2021): Classification of the Development Areas of the South Transdanubian Region (Hungary). Regional and Business Studies, 13(1), 31–44. DOI: https://doi.org/10.33568/rbs.2816
Iyengar, S. – Lepper, M. (2000): When Choice Demotivates: Can There Be Too Much Desire for a Good One? Journal of Personality and Social Psychology 79(6), 995–1006. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.6.995
Kahneman, D. (2003): Maps of bounded rationality: Psychology for behavioral economics. The American Economic Review 93(5) 1449-1475
Katona, G. (2011): The Powerful Consumer: Psychological Studies of the American Economy. Literary Licensing, LLC, USA
Káposzta J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere. Studia Mundi – Economica 6(3), pp. 18-28. DOI: https://doi.org/10.18531
Koncz, G. (2017): Demográfiai folyamatok és humán erőforrások Észak-Magyarország vidéki térségeiben In: Koncz, Gábor (szerk.) Mérföldkövek a gyöngyösi agrárkutatásban, Gyöngyös, Magyarország : Károly Róbert Kft. pp. 75-81
Maslow, A. H. (1943): Theory of Human Motivation, Psychological Review 50(4), 370-396 DOI: https://doi.org/10.1037/h0054346
Mátyás Sz. (2015): Subjective sense of security - public opinion about public safety and the police (Public feeling of public safety and Police). Hungarian Police 2015 (5). 159-170
Mosalev, A. (2020): Marketing Framework of the Territory as a Basis for the Development of Tourism Strategy. In: Solovev, D. (eds) Smart Technologies and Innovations in Design for Control of Technological Processes and Objects: Economy and Production. FarEastСon 2018. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 139. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-18553-4_57
Mosalev, A. (2020): Impact on the Behavioral Economy of the Tourism Industry, Economic Advances, Business and Management Research 128(1), 726-743.
Novotny A. – Dávid L. – Csáfor H. (2015): Applying RFID Technology In The Retail Industry – Benefits And Concerns From The Consumer’s Perspective. Amfiteatru Economic 17 (39), 615-631.
Polishchuk, E. (2020): Impact of COVID-19 on tourist behavior. In: Magda, R., Katekhaye, D. Ed. Challenges and changes in the shadow of COVID-19. Proceedings of the 7 VUA YOUTH Scientific Session, Hungary: Szent István University, 2020, 45-53.
Pollock, A. (2017): Behavioral Economics Can Help in Tourism Management?, Linkedin. Downloaded: June 29, 2017 from https://www.linkedin.com/pulse/can-behavioural-economics-help-manage-tourism-anna-pollock
Rick, S. I. (2018): Tightwads and spendthrifts: An Interdisciplinary Review. Financial planning overview 018;1:e1010. DOI: https://doi.org/10.1002/cfp2.1010
Shampanier, K. – Mazar, N. – Ariely D. (2007): Zero as a special price: The true value of free products. Marketing Science. 26(6), 742–757 DOI: https://doi.org/10.1287/mksc.1060.0254
Shiv, B. – Carmon, Z. – Ariely, D. (2005): Placebo effects of marketing activities: Consumers can get what they pay for. Marketing research journal. 42(4), 383-393. DOI: https://doi.org/10.1509/jmkr.2005.42.4.383
Simon, H. A. (1990): Invariants of human behavior. Annual review of psychology, 41 (1), 1-20.
Simon, H. A. (1982): Models of bounded rationality. Cambridge, MA: MIT Press.
Szűcs, Cs.- Vanó, G. - Marselek, S. (2017): Agrár- és élelmiszertermelés Magyarországon, várható tendenciák, Acta Carolus Robertus 7(1), 11-20
Thaler, R. H. – Sunstein, C. (2008): Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. New Haven, CT: Yale University Press.
Thaler, R. H. (1999): Mental Accounting Issues. Journal of Behavioral Decision Making 12(3), 183-206 DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0771(199909)12:3%3C183::AID-BDM318%3E3.0.CO;2-F
Tóth G. – Dávid L. – Vasa L. (2013): Transportation and accessibility at European level. Regional Statistics 3 (1) 79-97.
Tóth G. – Dávid L. – Vasa L. (2014): The role of transport. The flows of European tourism. Acta Geographica Slovenica 54 (2) 311-320.
Tversky, A. – Kahneman, D. (1980): Decision-making and the psychology of choice. Science. 211, 453-458.
Szabó Z. – Kocsondi J. – Lakner Z. (2013): The role of thermal tourism in regional development - a case study of the Hungarian side of the Hungarian-Croatian border: Uloga Termalnog Turizma u Regionalnom Raz u Regionalnom Razvoju - Studija Slucaja s Madarske Strane Madarsko-Hrvatske Granice Podravina: Casopis Zavanzijaarna Multidisciplina 12:23 70-76. , 7 p. (2013)
Zellermayer, O. (1996): The pain of pay. (Doctoral dissertation). Department of Social and Decision Science, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Elizaveta Polischchuk, Bujdosó Zoltán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.