Wellness profilok a magyar és az osztrák szállodaiparban

Szerzők

  • Varga Nikolett Károly Róbert Főiskola
  • Molnár Csilla Károly Róbert Főiskola Turizmus és Területfejlesztési Tanszék

Kulcsszavak:

egészségturizmus, wellness, termékfejlesztés, diverzifikáció, USP

Absztrakt

A tanulmány a magyarországi és az osztrák wellness turizmus összehasonlító elemzésére vállalkozik elsősorban a különleges wellness profilokkal rendelkező szállodák bemutatásán keresztül. A téma aktualitását elsősorban a fogyasztói szokásokban bekövetkezett változások adják, továbbá hogy részben ezen változások következtében a jövő kereslete az egészségturizmus irányába tendálódik. Magyarországon az elmúlt évtized kapacitás- és szolgáltatásbővítő fejlesztéseinek jelentős része valósult meg a wellness piacon. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a wellness szállodai férőhelyek száma 2004 óta hatszorosára emelkedett. A wellness szállodák iránti növekvő kereslet alakulásában különösen a belföldi vendégek részarányának emelkedése szembetűnő. E szállástípus egyre nagyobb részarányt képvisel a szállodai vendégforgalmi- és bevételmutatókból. A wellness turizmusnak kiemelkedő szerepe van Ausztriában: a természetközeliség nagy tömegeket csábít, s az osztrákok Európa legegészségtudatosabb államainak egyike. Nyugati szomszédunknál kiváló szolgáltatási színvonalat, a mai kor igényeit komplexen kielégítő szolgáltatásokat talál a vendég. Az „Ausztria: the Wellbeeing Destination of Europe” szlogennel megjelenő osztrákok legalább egy évtizeddel előttünk járnak a termékfejlesztésben és annak kommunikálásában, ezért egyszerre bizonyul ez az ország követendő példának és komoly versenytársnak. A piac globalizálódik, a verseny fokozódik. Versenyképesek azok a vállalkozások lehetnek, amelyek figyelembe veszik a szolgáltatókkal szemben megfogalmazott új igényeket, melyek között is a magas szolgáltatási színvonal és az egyediség különös jelentőséggel bírnak. A hazánkban is egyre dinamikusabban növekvő wellness piacon erre lehet megoldás az egyedi wellness profil, azaz olyan USP-t jelentő szolgáltatásstruktúra kialakítása, mely az egészségturizmust valamilyen más turisztikai termékkel kombinálva diverzifikált kínálatot biztosít.

Szerző életrajzok

  • Varga Nikolett, Károly Róbert Főiskola

    turizmus-vendéglátás BSc szak hallgatója
    varga.niki5@freemail.hu

  • Molnár Csilla, Károly Róbert Főiskola Turizmus és Területfejlesztési Tanszék

    Dr. Molnár Csilla
    főiskolai docens
    csmolnar@karolyrobert.hu
    levelező szerző

Letöltések

Megjelent

2011-06-30

Hogyan kell idézni

Wellness profilok a magyar és az osztrák szállodaiparban. (2011). Acta Carolus Robertus, 1(1), 127-138. https://journal.uni-mate.hu/index.php/acr/article/view/2615