Experiences of education of hungarian and international students participating in economic training

Authors

  • Eszter Ilona Tóth Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Károly Róbert Campus
  • Bernadett Horváthné Kovács Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus
  • Brigitta Szőke Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gödöllői Campus

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.4144

Keywords:

students, observation, education

Abstract

The number of international students in Hungary has been increasing for years, especially since the introduction of the Stipendium Hungaricum in 2013. This fact also justifies the need to deal separately with the education and educational background of international students. In addition to the examination of the international students, the education of Hungarian students is also in focus, our main goal is to compare the two groups: to explore the similarities and differences. The empirical results provide a basis for the subsequent questionnaire survey.Our present study is the prologue and foundation of the beginning of a research. In the current phase of the research, we would like to present the differences in the education of full-time Hungarian and international students studying at the Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Károly Róbert Campus, in bachelor and master courses across several areas, such as their motivation, preparation for classes and theses, etc. The current empirical fact-finding is the first step of our research, from now on we will base the verification or rejection of our assumptions on a questionnaire-based and an in-depth interview.

Author Biographies

  • Eszter Ilona Tóth, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Károly Róbert Campus

    Dr. Tóth Eszter Ilona
    0000-0002-4217-5402
    egyetemi docens
    MATE Károly Róbert Campus, Gyöngyös
    toth.eszter.ilona@uni-mate.hu

  • Bernadett Horváthné Kovács, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus

    Horváthné Dr. Kovács Bernadett
    ORCID: 0000-0002-2038-6428
    egyetemi docens
    MATE Kaposvári Campus, Kaposvár
    hothathne.kovacs.bernadett@uni-mate.hu

  • Brigitta Szőke, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gödöllői Campus

    Dr. Szőke Brigitta
    ORCID: 0009-0002-6291-998X
    egyetemi adjunktus
    MATE Gödöllői Campus, Gödöllő

References

Anonim (2020): Kutatási módszerek, melyek jól hasznosíthatóak a tanulmányaid során. https://mersz.hu/blog/kutatasi-modszerek/ (Letöltve: 2023.03.08.)

Baranyi A. – Csernák J. – Csiszárik-Kocsir Á. (2022): Elvárások a pénzügyi oktatás terén egy primer kutatás tükrében. Acta Carolus Robertus, 12(1), 11–22. (2022) https://doi.org/10.33032/acr.2854

Derényi A. (2014): A felsőoktatás nemzetköziesítése: globális pillanatkép. In: A mozgás tere. A magyar felsőoktatás és a nemzetközi mobilitási folyamatok. Campus Hungary 2014. Veroszta Zs. (szerk.). Budapest, Balassi Intézet

Derényi A. (2018): Pillanatkép a felsőoktatás nemzetköziesedéséről. https://ofi.oh.gov.hu/publikacio/pillanatkep-felsooktatas-nemzetkoziesedeserol (Letöltve: 2023.01.07.)

Fekete Zs. (szerk.) – Szél D. (szerk.) (2015): A felsőoktatás nemzetköziesítése. Kézikönyv a felsőoktatási intézmények nemzetközi vezetői és koordinátorai számára. Budapest, Tempus Közalapítvány 146 p. ISBN: 978-615-5319-21-1

Felsőoktatási Információs Rendszer, https://dari.oktatas.hu/, 2023 (Letöltve: 2023.03.21.)

Ghauri P. – Gronhaug K. (2011): Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban, Akadémiai Kiadó, Budapest, 294. p.

Kálmán B. (2022): Összehasonlító vizsgálat – A Covid19 válság hatása egyetemi hallgatók pénzügyi műveltségére, Doktori (PhD) értekezés, Gödöllő, 180 p. https://doi.org/10.54598/002040

KSH (2020): Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR), Oktatási adatok, 2020/2021 (előzetes adatok): https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas2021e/index.html (Le-töltve: 2023.01.07.)

KSH (2021): Innovációs és Technológiai Minisztérium (FIR-OSAP), Oktatási adatok, 2021/2022 (előzetes adatok): https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas2122e/index.html (Letöltve: 2023.01.07.)

KSH (2022): Kulturális és Innovációs Minisztérium (FIR-OSAP), Oktatási adatok, 2022/2023 (előzetes adatok): https://www.ksh.hu/s/kiadvanyok/oktatasi-adatok-2022-2023-elozetes-adatok/index.html (Letöltve: 2023.01.07.)

Lannert J. (2018): Nemzetközi hallgatók a hazai felsőoktatási intézményekben. Vezetői össze-foglaló. Budapest, Tempus Közalapítvány 31 p. ISBN 978-615-5319-54-9

MATE (2020): A Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem hallgatói adatbázisa, 2020/2021-es tanév

MATE (2021): A Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem hallgatói adatbázisa, 2021/2022-es tanév

MATE (2022): A Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem hallgatói adatbázisa, 2022/2023-as tanév

Mayer A. (2016): A kvantitatív kutatási módszerek. https://spssabc.hu/kutatasi-modszerek/kvantitativ-es-kvalitativ-kutatasi-modszerek/ (Letöltve: 2023.03.08.)

SKOLL Learning Technologies (2020a): Oktatási és pedagógia módszerek – tanítás a gyakor-latban. https://skoll.hu/oktatasi-es-pedagogiai-modszerek-tanitas-a-gyakorlatban/ (Letöltve: 2023.01.07.)

SKOLL Learning Technologies (2020b): 3 általános tévhit az e-learning világában. https://skoll.hu/3-altalanos-tevhit-az-e-learning-vilagaban/ (Letöltve: 2023.01.07.)

SZŐKE B. – TÓTH E. I. (2023): A pénzügyi ismeretek oktatása és az IKT eszközök alkalma-zásának összefüggései 1, Humán Innovációs Szemle 14: 1 pp. 60-70., 11 p. https://doi.org/10.61177/HISZ.2023.14.1.4

Published

2024-07-04

How to Cite

Experiences of education of hungarian and international students participating in economic training. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(1), 243-254. https://doi.org/10.33032/acr.4144

Similar Articles

21-30 of 31

You may also start an advanced similarity search for this article.