A nyomon követhetőség vizsgálata primer kérdőíves fogyasztói kutatással
Kulcsszavak:
nyomon követés, élelmiszerminőség, vásárlói kérdőívek, marketing, élelmiszerek eredeteAbsztrakt
A nyomon követhetőség biztosítása kötelező az élelmiszeriparban, emiatt több élelmiszeripari vállalkozás és kutatócsoport fejlesztett jól működő rendszereket. Ezen eljárások 3 fő csoportba oszthatók; egyrészről a papíralapú, az elektronikus és a kombinált változatokéba. Megállapítást nyert, hogy a fogyasztók preferálják a nyomon követhetőséget, viszont azt az elvárt minőség kategóriájába pozícionálják, többségük véleménye szerint az inkább élelmiszer-biztonsági, mintsem élelmiszerminőségi jellemző. Ezért nem hajlandók többet áldozni az elektronikusan nyomon követett termékek magasabb árára. A fogyasztói igényeknek a felmérés alapján legjobban a kombinált rendszer felel meg. A nyomon követhetőség kombinált változata papíralapú regisztrálás mellett az adatokat feltárolja egy központi adatbázisba, így azok digitálisan kereshetők és rendszerezhetők. Szükség van továbbá a fogyasztók tájékoztatására a nyomon követhetőség előnyeiről, mivel húsz százalékuk nem képes azonosítani a nyomon követett élelmiszereket.