Significance of education in the case of ÜST (GIS for Plantation Statistics) Project

Authors

  • Katalin Bódis University of Szeged, Faculty of Science, Department of Physical Geography and Geoinformatics, H-6722 Szeged, Egyetem u. 2–6. , Szegedi Tudományegyetem, Természettudományi Kar, Természeti Földrajzi és Geoinformatikai Tanszék, 6722 Szeged, Egyetem u. 2¬6. https://orcid.org/0000-0002-4261-7012 (unauthenticated)
  • Gábor Mezősi University of Szeged, Faculty of Science, Department of Physical Geography and Geoinformatics, H-6722 Szeged, Egyetem u. 2–6. , Szegedi Tudományegyetem, Természettudományi Kar, Természeti Földrajzi és Geoinformatikai Tanszék, 6722 Szeged, Egyetem u. 2¬6. https://orcid.org/0000-0002-6494-3513 (unauthenticated)

Keywords:

GIS, education, ÜST

Abstract

Harmonising works and preparing the join with Common Agricultural Policy (CAP) of the European Union are of overriding importance from the aspect of Hungarian EU accession. Within the frames of this program the Hungarian Central Statistical Office (HSCO) develops Geographical Information System for Plantation Statistics included in the Agricultural Statistics Digital Map project. Tins subsystem contains the complete Hungarian database of vineyard and fruit cadastre. Statistician experts of HCSO need special, practice-oriented GIS courses focusing on spatial data analysis and data evaluation. Applied Geoinformatics Laboratory (University of Szeged, Hungary) has a long tradition in this kind of approach to GIS education. This paper describes the properties of GIS courses for specialists of different disciplines.

Author Biography

  • Katalin Bódis, University of Szeged, Faculty of Science, Department of Physical Geography and Geoinformatics, H-6722 Szeged, Egyetem u. 2–6., Szegedi Tudományegyetem, Természettudományi Kar, Természeti Földrajzi és Geoinformatikai Tanszék, 6722 Szeged, Egyetem u. 2¬6.

    corresponding author
    bodis@geography.hu

References

Baldwin, R. (2002). Térinformatikai koncepció az ÜST-ben, Acta Agraria Kaposváriensis (in print).

Bódis K. (2001). A geoinformatikus képzés tapasztalatai a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Karán. X. Térinformatika a fels oktatásban szimpózium, SZIE, Budapest, CDROM.

Jávor T., Niklasz L., Podolcsák Á. (2002). Földhivatali szolgáltatások fogyasztói szemmel. Geodézia és Kartográfia, 4. 7–18.

Niklasz L., Pintér L., Podolcsák Á. (2001). Agrárstatisztika térinformatikai hátterének kialakítása a KSH-ban. OTK Szolnok 2001.

Niklasz L. (2001). Digitális Térképkezelő Rendszer, Felhasználói követelmények meghatározása. BlomInfo Konzorcium.

Niklasz L. (2001). Digitális Térképkezelő Rendszer, KSH Ügyviteli Folyamatok Elemzése. BlomInfo Konzorcium.

Novák Z. (2002). Mezőgazdasági térinformatika. Az Ültetvény Statisztikai Térinformatika és az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszer. Diplomamunka. Szegedi Tudományegyetem, TTK, Természeti Földrajzi Tanszék

Podolcsák Á. (2001). Induló jelentés. BlomInfo Konzorcium.

Published

2002-12-15

How to Cite

Bódis, K., & Mezősi, G. (2002). Significance of education in the case of ÜST (GIS for Plantation Statistics) Project. Acta Agraria Kaposváriensis, 6(3), 107-113. https://journal.uni-mate.hu/index.php/aak/article/view/1621